Als je als team als elfde en twaalfde eindigt baal je enorm. Force India kan er over meepraten. Op Suzuka vochten Adrian Sutil en Paul di Resta tot in de slotfase voor de punten. Maar bij het vallen va de vlag stonden ze met lege handen.

“En dat vind ik eerlijk gezegd een beetje ongelukkig”, aldus Sutil. “Ik vertrok heel goed maar moest van mijn gas af omdat Kamui Kobayashi slecht startte. Ik kon er dus niet optimaal van gebruikmaken. Na de eerste ronden reed ik voor de Renaults en was mijn snelheid in orde. Het was vooral de safetycar die mijn race verprutste omdat ik de ronde voor de neutralisatie mijn stop maakte. Hierdoor verloor ik meer terrein dan anderen.”

“We moesten wel drie keer stoppen vanwege de hoge bandenslijtage. Het leek er lang op dat de negende plaats reëel was. In de slotfase werden we echter de dupe van de coureurs die twee keer waren gestopt en de laatste stint op zachte banden reden.”

Paul di Resta meent eveneens dat de neutralisatie zijn race verpeste. “Ik vertrok fantastisch: via de buitenkant haalde ik vier coureurs in, waaronder de Renaults en Kobayashi. Vervolgens zat ik in een goed ritme maar de safetycar gooide mijn race in het water. Het was mijn snelste fase van de race en het was belangrijk dat ik een gat opbouwde.”

“Auto’s die kozen voor een twee-stopsstrategie werden hiermee in het zadel geholpen. Zij haalden ons in de slotfase in en dat was niet te verdedigen. De concurrentie zal in de laatste races dicht bij elkaar liggen. Sauber was hier competitief en Renault herpakt zijn vorm maar wij slaan terug in Zuid-Korea.”