Tijdens de vergadering van de Formule 1 Strategy Group gisteren in Genève is ook besloten om het radioverkeer vanaf de Grand Prix van Duitsland weer toe te staan. Daarnaast zal er minder streng gelet worden op het overschrijden van de track limits.

Tijdens een bijeenkomst in Genève met de zes grootste Formule 1-teams (Mercedes, Ferrari, Red Bull, Williams, McLaren en Force India), FIA-president Jean Todt en F1-baas Bernie Ecclestone is er besloten om een aantal regels te veranderen. Niet alleen zal de halo niet geïntroduceerd worden in 2017, maar vanaf de Grand Prix van Duitsland zal ook het verbod op het radioverkeer worden opgeheven en wordt er minder streng gekeken naar het overschrijven van de track limits.

Radioverkeer
Een paar dagen voor de Grand Prix van Hongarije, vorige week, werden de regels rondom het radioverkeer nog ingewikkelder gemaakt, nadat Nico Rosberg in Engeland ‘maar’ een straf van tien seconden kreeg voor het ontvangen van informatie van zijn engineers over de boordradio. Vervolgens kreeg Jenson Button in Hongarije een drive-through penalty omdat hij informatie had verkregen over een remprobleem, iets wat opnieuw voor veel kritiek zorgde bij zowel de coureurs als de fans. Daar is nu een eind aan gekomen. De vernieuwde regels houden in dat coureurs vanaf dit weekend weer hulp mogen krijgen van hun engineers wanneer de auto te maken krijgt met een probleem.

Track limits
In navolging van de regelverandering omtrent het radioverkeer, zal het overschrijden van de track limits vanaf dit weekend niet zo streng gestraft meer worden als hiervoor. Dat is opvallend te noemen, omdat de FIA in Hongarije nog een nieuw elektrisch systeem introduceerde waarbij de track limits automatisch geregistreerd werden. Hierbij kregen coureurs na drie waarschuwingen een straf aan hun broek, maar dat is dus weer teruggedraaid.