Caterham-kopstuk Mike Gascoyne vindt het hoog tijd dat het budget cap er eindelijk eens komt, want volgens de Engelsman is het onmogelijk om op de huidige manier door te blijven gaan.

Gascoyne was gedurende Caterhams eerste twee seizoenen de technisch directeur van het team, maar werd begin 2012 naar de rol van Group Technical Officer van de gehele Caterham Group gepromoveerd, waardoor hij minder direct bij de renstal betrokken is en in plaats daarvan een leidinggevende rol binnen de organisatie vervult. Gascoyne houdt de Formule 1 echter nog steeds goed in de gaten en is ook met regelmaat nog aan de pitmuur te vinden.

Veel vooruitgang heeft de Brit het team echter nog niet zien boeken, maar volgens hem is louter overleven tegenwoordig al een hele prestatie: “Je kunt namelijk niet zomaar een team opzetten en gelijk verwachten competitief te zijn”, vertelt hij aan Sky Sports F1.

“Zelfs als je een degelijk budget hebt om mee te werken, is het namelijk onmogelijk om wat de faciliteiten van je team betreft op korte termijn op gelijke voet te staan als de renstallen die al jaren meedraaien”, legt Gascoyne uit.

“Je kunt niet zomaar – naast wat je al uitgeeft om je team te runnen – honderd miljoen extra in de infrastructuur pompen en bijvoorbeeld een windtunnel bouwen. Zo werkt het gewoon niet, hetgeen verder bewijst hoe moeilijk het is om het als renstal tot de Formule 1 te redden en in de Formule 1 te maken.”

“Wat op het moment het belangrijkste is voor Caterham, is dan ook om het team in leven te houden en een goede basis te leggen voor de toekomst”, benadrukt Gascoyne, die aangeeft dat Caterham daar druk mee bezig is, maar dat het ‘zetten van de volgende stap – het behalen van punten – tijd gaat kosten’.

Caterham – dat haar team financieert met de opbrengsten van de andere takken van de Caterham Group – is daar volgens Gascoyne toe in staat, maar hij vindt het wel hoog tijd dat de budget cap eindelijk eens ingevoerd wordt, want de Formule 1 is als sport in zijn ogen niet levensvatbaar zonder dergelijke kostenbeperkende afspraken.

“Het is totaal belachelijk dat er teams zijn die meer dan driehonderd miljoen euro uitgeven”, vindt hij. “Wij van Caterham hebben een budget van zo’n 60 miljoen euro en dat is al heel veel, maar er zijn teams die makkelijk zes keer zoveel uitgeven.”

“Als je echter twintig Caterhams op de grid zou hebben staan die allemaal in andere kleuren geschilderd zijn, zou je dan een verschil merken met hoe er nu geracet wordt?”, vraagt Gascoyne zich af.

“Ik denk van niet, dus daarom – maar ook vanwege de huidige economische situatie – denk ik dat een budget cap de enige manier is waarop deze sport kan blijven bestaan. En een plafond van zo’n zestig miljoen euro – waaronder ook alle salarissen van de coureurs en het personeel moeten vallen – lijkt me daarbij zeer geschikt.”