Na een turbulent einde van zijn Formule 1-loopbaan beleefde hij de afgelopen jaren nog vele andere mooie avonturen in de autosport. Maar het is welletjes: Giedo van der Garde zwaait af als coureur. “Twee wereldtitels en de Formule 1 bereiken, dat waren voor mij de hoogtepunten.”

Dat Van der Garde zijn helm aan de wilgen hangt, betekent niet dat autosportliefhebbers hem niet meer zullen zien. Integendeel: hij is ook komend seizoen F1-analist bij Viaplay. Daarmee blijft Van der Garde betrokken bij de koningsklasse van de autosport. Hij debuteerde in 2013 namens Caterham in de Formule 1. Van der Garde kwam tot 19 Grands Prix.


Volg FORMULE1.nl op Whatsapp

FORMULE 1 Magazine is nu ook te volgen via een eigen WhatsApp-kanaal. Volg ons en we nemen je voor, tijdens en na een Grand Prix mee in de paddock en op de grid! Bij ons sta je op pole voor nieuws, video's en achtergronden over Formule 1 en Max Verstappen! 🏎️

Testen deed hij ook, zoals voor Super Aguri en Force India. Bij Sauber was hij in 2014 testcoureur, om in 2015 te kunnen gaan racen voor de Zwitserse renstal. Dat liep nog voor het seizoen spaak en leidde tot bijzondere taferelen rond de Grand Prix van Australië. Van der Garde eiste contractueel zijn plek op en ging een juridisch gevecht aan. Uiteindelijk kocht Sauber het contract af.

Hij deelde de afgelopen jaren onder meer in Paddockpraat, de podcast van FORMULE 1 Magazine, diverse herinneringen aan zijn Formule 1-tijd. Het is en blijft voor hem het summum van de autosport. “Ik heb van kinds af aan het voorrecht gehad mijn passie te mogen volgen”, licht hij toe in een persbericht. “Het was een fantastische tijd. Ik ben twee keer wereldkampioen geworden en heb mijn droom – de Formule 1 bereiken – waar kunnen maken.”

(Tekst gaat verder onder de podcastbanner)

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Anekdotes van Giedo van der Garde

Dat hij met Caterham niet mee kon doen om de prijzen, was in het begin even wennen. “Ik ben gaan accepteren dat ik niet voor de punten, maar hooguit voor plek vijftien aan het vechten was”, vertelt hij in De Telegraaf. Hij merkte destijds ook de in F1 ineens grote verschillen met voormalige concurrenten: van tienden verschil met Vettel naar meerdere seconden. “Dan weet je dat het door de auto komt.”

Andere klassen

Na de jaren in de Formulewagens, met ook succes in F3 en GP2, maakte hij in 2017 in het lange afstandsracen een glansrijke comeback: Europees kampioen LMP2. Daarna kwam hij jarenlang uit voor Racing Team Nederland. Hij won met dat team in 2021 de LMP2 Pro/Am klasse. 

De afgelopen twee jaar racete Van der Garde in de Amerikaanse tegenhanger van het WK en stond hij op het podium van klassiekers als de 24 uur van Daytona en de 12 uur van Sebring. Ook won hij in 2023 nog een race om het wereldkampioenschap.

“Hoewel ik afgelopen jaar elke race nog competitief was, wil ik graag meer tijd besteden aan Denise en onze drie kinderen. Ook ben ik steeds actiever geworden als ondernemer en investeerder, en als F1-analist van Viaplay. Daar wil ik ook meer tijd voor vrijmaken. Ik kijk dan ook met trots terug op mijn raceleven en met veel plezier voorruit naar de toekomst.”

Foto’s: Motorsport Images

Video: Van der Garde over afscheid

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Niet één, maar twee edities om 2023 mee af te sluiten: naast het dubbeldikke ‘Jaar van Max’ (132 pagina’s) van FORMULE 1 Magazine ligt nu ook het FORMULE 1 Jaaroverzicht 2023 in de winkel (of bij je thuis als abonnee). Het blad is ook digitaal te lezen en te bestellen, met gratis bezorging in heel Nederland. Herbeleef het seizoen 2023 met ons Jaaroverzicht! Daarin onder andere:

  • Tom Coronel analyseert 2023: Weg met de oude garde!
  • Analyse: Alle tien teams langs de meetlat
  • De beste themaverhalen van alle 22 Grands Prix
  • Race-analyses door Coronel en Bleekemolen
  • Technisch jaaroverzicht: de opkomst van Aston Martin en McLaren
  • Alle cijfers van 2023 (en de eeuwige statistieken!)
  • Onderscheidende fotografie: het mooiste beeld van een fraai jaar
  • En nog veel meer!