Timo Glock heeft vertrouwen in de toekomstplannen van Virgin en hoopt samen met de renstal concurrent Lotus achterna te gaan, al weet hij ook dat dit tijd gaat kosten en begin 2012 te vroeg komt.

Als Virgin-coureur bungelt Glock nu al bijna twee seizoenen achteraan het veld. Vorig jaar kon hij de strijd nog af en toe aanbinden met de Lotus-coureurs, maar dit jaar is dat een stuk moeilijker gebleken doordat Lotus progressie heeft gemaakt en Virgin juist achteruit lijkt te zijn gegaan, waardoor zelfs HRT soms voor de Virgins staat en rijdt.

Dit alles zint Glock uiteraard niet. Hij is ambitieus en wil vooruitgang boeken, al weet hij ook dat dit iets is dat stapsgewijs gebeurt. Voor volgend jaar heeft hij zijn pijlen dan ook op Lotus en de staart van het middenveld gericht: “We hoeven er niet omheen te draaien dat Lotus op ons voor ligt. We moeten dus een sprong maken en bij ze aansluiten”, zegt hij tegen Auto, Motor und Sport.

Omdat Virgin inmiddels heeft ingezien dat het voor een verkeerde strategie heeft gekozen door de eerste twee bolides, de MVR01 en MVR02, niet in een windtunnel te testen en in plaats daarvan gebruik heeft gemaakt van computersimulaties om deze te ontwerpen, heeft het team eerder dit jaar afscheid genomen van Nick Wirth en een nieuw technisch opperhoofd gevonden in Pat Symonds.

“Ik ben zeer onder de indruk van hem”, zegt Glock over Symonds. “Hij heeft veel ervaring en is wereldkampioen geworden met Benetton en Renault. Pat weet waar hij het over heeft.”

Glock rekent er dan ook op dat Symonds zijn stempel op Virgin kan drukken, waarbij hij uiteraard geholpen zal worden door de samenwerking die Virgin op technologisch vlak met McLaren is aangegaan.

Ondanks zijn vertrouwen in Symonds en de nieuwe koers die Virgin is ingeslagen, is Glock ook realistisch genoeg om in te zien dat het Symonds enige tijd gaat kosten om het team naar zijn hand te zetten: “Pat heeft nu natuurlijk al invloed op onze ontwikkeling, maar de grootste veranderingen zullen pas tijdens de winter merkbaar worden.”

“Tegen die tijd hopen we namelijk alle poppetjes op de juiste plaats te hebben, want we zijn op het moment nog naarstig op zoek naar nieuw personeel.”

“Daarnaast is onze vooruitgang natuurlijk ook afhankelijk van hoe het werk in de windtunnel verloopt, maar we liggen op schema”, benadrukt Glock, die hoop put uit het feit dat Virgin de MVR03 – in tegenstelling tot de eerdere bolides – dus wel in de windtunnel test en dit zelfs bij partner McLaren mag doen.

Hoewel de toekomstplannen van Virgin hem vertrouwen in de renstal geven, herhaalt Glock toch ook nog maar eens dat er geen wonderen verwacht mogen worden: “Ik geloof niet dat we tijdens de eerste race van volgend seizoen al gelijk een sprong vooruit zullen maken”, tempert hij zijn eigen verwachtingen.

“We hebben daar simpelweg niet genoeg tijd voor, maar we hebben al wel een grote update in de pijplijn zitten voor de eerste Europese Grand Prix van 2012.”