In aanloop naar het nieuwe seizoen duikt FORMULE 1 in het verleden van de tien teams van 2019. Deze keer komt Sauber aan bod, al jaren een stabiele middenmoter.

Het verhaal van Sauber begint in 1970, wanneer Peter Sauber uit Zwitserland een eigen raceteam opricht. Sauber komt in de eerste jaren met sportwagens uit in verschillende raceklassen. Met steun van Mercedes is er succes met als hoogtepunt de overwinning tijdens de 24 uur van Le Mans in 1989.

Karl Wendlinger in de zwarte Sauber C12. © Sutton Images.

In 1993 maakt Sauber de overstap naar de Formule 1. De volledig zwarte Sauber C12 (in naam de opvolger van de laatste sportwagen) wordt aangedreven door een krachtbron van Ilmor, gemaakt in samenwerking met Mercedes. Met een zevende plek in de eindstand begint Sauber haar Formule 1-campagne goed. In de jaren daarna blijft Sauber rond die zevende eindpositie zweven. Het team scoort regelmatig punten en behaalt af en toe een podiumplek, maar uitschieters zijn er niet. Ook coureurs als Heinz-Harald Frentzen, Johnny Herbert en Jean Alesi weten nooit een race op hun naam te schrijven.

In 1995 sluit Sauber een deal met Red Bull. De Oostenrijkse energiedrankjesfabrikant begint een programma om coureurs op te leiden en vindt in Sauber een plek om coureurs in de Formule 1 te stallen. Succesvolle rijders levert het echter (nog) niet op.

Samenwerking met Ferrari en BMW-tijd
Met de komst van Ferrari-motoren in 1997 start Sauber een innige samenwerking met het Italiaanse team. Het zorgt voor een stap voorwaarts en in 2001 behaalt Sauber-Ferrari de vierde plek bij de teams. Het zorgt er ook voor dat Felipe Massa voor het team uitkomt, nadat het Kimi Räikkönen ook al heeft laten debuteren.

Robert Kubica pakt in 2008 de enige overwinning voor het team, wat dan als BMW Sauber door het leven gaat. © Sutton Images.

In 2006 start een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van Sauber. Het team wordt overgenomen door BMW, maar vanwege juridische redenen blijft Sauber in de naam staan. Het is de beste periode van het team ooit, met een tweede plek bij de constructeurs in 2007, talloze podiumplekken, een poleposition voor Robert Kubica in 2008 in Bahrein en een overwinning dat jaar voor Kubica in Canada. Het is de enige winst voor het team tot nu toe.

In 2010 trekt BMW zich terug uit de Formule 1. Peter Sauber kan niet aanzien hoe zijn geesteskind ten onder dreigt te gaan en koopt het team terug. Met opnieuw Ferrari-motoren achterin zakt het team in eerste instantie terug, om vanaf 2011 de weg omhoog te vinden. 2012 is vervolgens het hoogtepunt na het BMW-tijdperk met vier podiumplekken. In Maleisië komt Sergio Perez zelfs heel dicht in de buurt van een overwinning, maar een tweede plek is het hoogst haalbare. Ondertussen geeft Peter Sauber het stokje door aan Monisha Kaltenborn.

In 2012 pakt Sergio Pérez bijna een sensationele overwinning in Maleisië. Hij wordt uiteindelijk tweede. © Sutton Images.

Hierna zakt Sauber weer terug en bevindt het zich rond 2016 zelfs financieel aan de rand van de afgrond. Om de portemonnee te vullen geeft het team een jaar eerder zelfs vier coureurs een contract, terwijl er maar twee stoeltjes beschikbaar zijn. Een gênante vertoning. In 2017 wordt Kaltenborn aan de kant gezet en wordt Frederic Vasseur aangesteld als teambaas. Onder zijn leiding wordt in 2018 weer regelmatig gescoord en zijn ook de financiën op orde. Met Alfa Romeo als partner is de weg omhoog ingezet. Wordt Sauber daarmee in 2019 de stabiele middenmoter van weleer?

Lees ook: Jaarrapport – Sauber: definitief op de weg terug

Charles Leclerc in de Sauber C37, Brazilië 2018. © Sutton Images.