Gewichtige zaak
De bolides voor 2007 zijn klaar. Slechts een paar teams zijn nog niet helemaal op orde… qua kleur. Honda test in de winter meestal met een zwarte auto. McLaren koos begin 2006 voor oranje. Een van de meest opvallende kleuren was te zien in de jaren tachtig en negentig. Het was de vaste kleur van sponsor Marlboro: Deglo! Het ‘bijna pijn aan je ogen’ oranje was feller dan fel. Het was geen standaard kleur maar een samengestelde kleur.
Ooit heb ik in Engeland op een FF2000 van Allard Kalff gezien hoe het ongeveer tot stand kwam. Het zijn feitelijk meerdere lagen die uiteindelijk het gewenste resultaat geven. Het vreemde is dat, voordat de laatste laag erop gaat (gewoon blanke lak trouwens) het een soort poepkleur is. De weerkaatsing van het licht, door de blanke lak heen, geeft dat heftige oranje.
In de loop der jaren heeft Marlboro de kleur aangepast. Niet omdat het niet meer in was, of niet mooi genoeg. Het bleek te zwaar! Drie lagen, maal een kilo of acht, was te veel van het goede. Teams waren in die tijd ook aan het experimenteren met ‘zware’ verf. Er zijn verhalen van teams die de onderkant van het chassis spoten met verf waarin metalen verwerkt zaten. Zo werd het laagste deel van het chassis zwaarder en zo ging dus ook het zwaartepunt van de auto omlaag.
Spyker zit volgens mij nu met een zelfde soort verhaal. De oranje kleur is vrij fel en daarmee dus ook zwaar. De verwerking duurt langer en ook de uitwerking is niet optimaal. Met name voor foto’s en tv is het niet best. Het contrast tussen het fel oranje en de logo’s van de sponsors is zo groot, dat het een rommeltje lijkt. De contrastlijnen zijn te sterk. Ik ga er dan ook vanuit dat we bij aanvang van het Europese seizoen een afgeslankte versie van de Spyker gaan zien. Er komen geheid opmerkingen van de sponsors die zichzelf in een zwarte vlek terug gaan zien. Wij merken daar niet veel van, wellicht dat het meer op het voetbal oranje gaat lijken, maar de enigineers hebben weer wat kilo’s om mee te spelen.
Michiel mag dan wel Mol heten, blind is hij niet.
Groeten,
Ollie
Ollie
Gerelateerd nieuws
Radiorechten ook naar Viaplay, Mol voortaan te beluisteren via Belgische omweg
01 maart 2023 14:23 - Nieuws
Mol: ‘Als je me nú zou vragen of ik weer vanaf circuit wil werken, zou ik nee zeggen. Gek hè?’
30 juli 2022 09:00 - GP Hongarije