Door de nieuwe reglementen zijn de bochtsnelheden toegenomen, en daarmee de krachten die op de auto’s worden uitgeoefend. Door de forsere wielophanging en de grotere banden wegen de auto’s daarom veel meer.

Het huidige minimumgewicht van een Formule 1-auto bedraagt 728 kilogram. Elk team beschouwt dat ook meteen als maximumgrens. Bij veel teams is de auto op dit moment dan nog te zwaar. Zo schijnt de Mercedes vijf kilogram ‘overgewicht’ te hebben, maar die auto is ook langer dan de meeste van zijn concurrenten.

Lewis Hamilton vraagt zich dan ook af of het geen goed idee is om de Mercedes W08 voor de Grote Prijs van Monaco in te korten. Een kortere auto is immers wendbaarder in de bochten, en dat is in de straten van het Prinsdom zeker wel handig. Het is wel een hoop sleutelwerk, maar niet zo ingrijpend als zestig jaar geleden.

Bij de Grand Prix van Monaco in 1955 bouwde het team namelijk een splinternieuwe auto met een verkort chassis en een ingekorte wielbasis. Het mocht niet baten, want Juan Manuel Fangio wist deze race, als enige dat jaar, níet te winnen.

Formule 1
Lees nu het volledige verhaal in de nieuwe FORMULE 1.
Bestel ‘m hier!