Williams verdedigt de keuze om Valtteri Bottas afgelopen seizoen te laten rijden tijdens vijftien van de twintig vrije trainingen. In alle gevallen was het Bruno Senna die zijn auto af moest staan aan de Fin.

Bruno Senna klaagde afgelopen seizoen regelmatig over het geringe aantal kilometers dat hij op vrijdag kon maken. Het zou de Braziliaan gehinderd hebben in zijn ontwikkeling, waardoor zijn vorm naar eigen zeggen niet altijd even goed was.

Mark Gillan, chef operationele zaken bij Williams, verdedigt de keuze van het team om Bottas trainingskilometers te laten maken: “Het is iets waar we goed over na hebben moeten denken”, aldus Gillan tegenover Autosport. “Je bent als team op zoek naar de juiste balans. We hebben geprobeerd om de gemiste kilometers van Bruno te beperken, terwijl we aan de andere kant veel probeerden te leren over en van Valtteri.”

“Iedereen geeft andere feedback. Bruno reageert heel anders op zaken dan bijvoorbeeld Pastor Maldonado, terwijl Valtteri weer heel anders reageert. Daar hebben wij op onze beurt weer erg veel van geleerd en ook Valtteri kon er zijn voordeel mee doen.”

Volgens Gillan had het inzetten van Bottas nog meer voordelen: “Hij brengt zoveel uren door in onze simulator. Door hem daadwerkelijk in de FW34 te zetten, kon de feedback die hij gaf ons helpen onze simulator zo waarheidsgetrouw mogelijk te ontwikkelen.”