Timo Glock denkt dat zijn renstal Virgin er goed aan heeft gedaan Nick Wirth aan de kant te schuiven. “Op de lange termijn is dit een positieve verandering”, meent hij.

Wirth was tot de eerste van deze maand in dienst als technisch directeur van Virgin en had met zijn bedrijf Wirth Research de taak de Virgin-bolides te ontwikkelen en ontwerpen.

De nieuwste creatie waar Wirth Research Virgin mee heeft bediend – de MVR-02 – valt echter ernstig tegen. De bolide is weliswaar relatief betrouwbaar, maar helpt Virgin niet de zo gewenste stap richting het middenveld te zetten en het team heeft Wirth en zijn bedrijf hier verantwoordelijk voor gehouden.

“Het team heeft de juiste keuze gemaakt”, zegt Glock tegen Autosport over het ontslag van Wirth. “We willen vooruit en het management is niet gelukkig met de prestaties van de bolide, dus daarom is deze beslissing gemaakt”, licht hij verder toe.

“Dit soort veranderingen zijn nooit eenvoudig, maar op de lange termijn is dit iets positiefs”, meent de Duitser.

Om het verlies van technische partner Wirth Research op te vangen, gaat Virgin de eigen organisatie herstructureren en proberen meer zelfstandig te opereren op het technische vlak.

Omdat dit uiteraard tijd gaat kosten, zal Virgin de focus zachtjes aan al naar 2012 verschuiven. “We weten namelijk dat het onmogelijk is om in een paar maanden drie seconden aan tijdwinst te boeken en het omslagpunt om met de bolide voor 2012 te beginnen komt ook al naderbij”, legt Glock uit.

“We hebben echter ook een goed plan voor de volgende maanden”, vervolgt de coureur, die weet dat zijn team nog enkele doorontwikkelingen voor het lopende seizoen in de pijplijn heeft zitten en het dus nog wel vooruitgang kan boeken met de MVR-02.

“De rest van het jaar zal dan ook prima verlopen voor ons”, denkt Glock. “We moeten er dit seizoen nog een beetje extra zien uit te persen en daarna kunnen we ons volledig op 2012 en de VMR-03 gaan richten.”