Net als in de Formule 1 is het ook zomerstop in de GP2. Hoe gaat het in de voornaamste opstapklasse onder de Formule 1 en hoe gaat het met het Nederlandse MP Motorsport en coureur Daniël de Jong?

Veertien races, negen verschillende winnaars, dat is de balans nu de GP2 aan de zomerstop begint. Met dat soort statistieken zal het geen verrassing zijn dat er, na een half jaar vol (soms typisch) knotsgekke GP2-races, nog flink wat titelkandidaten zijn.

2016 GP2 Series Round 7 Hockenheimring, Hockenheim, Germany Saturday 30 July 2016. Pierre Gasly (FRA, PREMA Racing) Photo: Sam Bloxham/GP2 Series Media Service. ref: Digital Image _SLA1110

Gasly heeft het op zijn heupen sinds zijn eerste GP2-zege.

Zo staan de Rus Sergej Sirotkin en Fransman Pierre Gasly momenteel gedeeld aan kop, met 113 punten. Sirotkin en Gasly zijn allebei wat later op gang gekomen. Gasly begon het jaar nog wel met podiumplekken in Spanje en Bakoe, maar scoorde tussendoor niet in Monaco en de eerste zege volgde pas in race negen, op Silverstone. Het was de eerste zege sinds 2013 voor de Red Bull-protegé, die daarna ook nog in Hongarije won. In Duitsland, de laatste race voor de zomerstop, maakte hij bovendien grote indruk met een geweldige inhaalslag tijdens de sprintrace.

2016 GP2 Series Round 6 Hungaroring, Budapest, Hungary. Sunday 24 July 2016. Sergey Sirotkin (RUS, ART Grand Prix) & Jordan King (GBR, Racing Engineering) Photo: Sam Bloxham/GP2 Series Media Service. ref: Digital Image _SLA7979

Sirotkin vecht met King.

In Duitsland was het echter Sirotkin die de hoofdrace won. Nadat de Renault-beschermeling na vier races slechts op vier punten stond, begon het voor hem sinds Bakoe beter te lopen, al zat er wel een puntloos weekend in Engeland tussen. “Ik heb nog altijd het gevoel dat ik aan een inhaalrace bezig ben “, vertelt Sirotkin, die ook in Hongarije een race won. “De pace is het hele jaar al goed en dat we nu aan de leiding staan, laat wel zien dat onze titelcampagne weer op koers ligt, ondanks dat we in het begin veel punten hebben laten liggen. We blijven het echter van race op race bekijken en in de aanval gaan. Verder gaat het er natuurlijk om ook in de weekends dat het wat minder gaat zo maximaal mogelijk te scoren. De weekends in Hongarije en Duitsland waren goed, maar niet perfect, dus daarin is het ook mooi gelukt.”

Goed scoren in niet per se makkelijke weekends heeft MP Motorsport-coureur Oliver Rowland zeker gedaan. De Brit heeft nog geen race gewonnen, maar maakt indruk met zijn snelheid en vechtlust, waarmee hij zich in de strijd met de coureurs van het grote ART (Sirotkin) en Prema (Gasly en Antonio Giovinazzi) kan mengen. Rowland, al goed voor vier podiumplekken, staat vijfde in de stand, al was hij na het weekend in Engeland heel even koploper. Raffaele Marciello (Russian Time) heeft net als Rowland nog geen wedstrijd gewonnen, maar staat derde, nog voor de tweevoudig racewinnaar Giovinazzi, die verder op is gevallen door zijn knappe inhaalacties en snelheid.

Met een top vijf die na een half jaar nog binnen veertien punten zit, is alles nog mogelijk in de titelstrijd. Zeker omdat een aantal van deze coureurs, zoals Sirotkin, Gasly en Giovinazzi, topweekends hebben afgewisseld met mindere races, terwijl de regelmaat juist regeert bij Marciello en Rowland. En dan zijn er ook nog outsiders als Norman Nato (één overwinning),  Jordan King (twee zeges), Mitch Evans (één keer eerste) en Alex Lynn (twee zeges) die niet moeten worden uitgesloten, op de plekken zes tot en met negen.

Top vijf

1 Sergej Sirotkin 113 punten
2 Pierre Gasly 113 punten
3 Raffaele Marciello 102 punten
4 Antonio Giovinazzi 100 punten
5 Oliver Rowland 99 punten
2016 GP2 Series Round 7 Hockenheimring, Hockenheim, Germany Sunday 31 July 2016. Daniel de Jong (NED, MP Motorsport) Photo: Sam Bloxham/GP2 Series Media Service. ref: Digital Image _SLA2023

De Jong, MP Motorsport, staat op zes punten.

Daniël de Jong
De Nederlander Daniël de Jong heeft twee keer punten gepakt, zes in totaal, en staat twintigste. De kwalificatie blijft vaak lastig voor De Jong, die daarna doorgaans wel een goede race pace aan de dag weet te leggen. “Maar als je vooraan staat is het veel makkelijker. Je hebt dan minder gezeur met je banden, staat al voor jongens die je anders nog moet inhalen en hebt minder last van verkeer.”

“Maar in de GP2 is kwalificeren en niet te lang achter een ander zitten alles. Als je dat doet, die twee dingen, dan gaat het goed. Alleen dat doen we niet altijd, vooral het eerste niet. Ik heb het kwalificeren wel geoefend op de simulator en het gaat al beter, maar ga er van de zomer hard aan blijven werken. Ik ga me voornamelijk voorbereiden op de tweede helft dus.”

De Jongs doel voor de tweede seizoenshelft is hetzelfde als voor de eerste helft, vertelt hij. “Ik wil rond de top tien zitten, dan kan je zoveel leuke dingen al doen. Dan wordt het echt leuk. Als dat lukt, komt het verder ook wel. Het is toch anders rijden in de top tien namelijk, allemaal wat netter qua inhalen. Achterin is het toch vaak risico nemen.”