Met nog één raceweekend te gaan, staat Antonio Giovinazzi voor het eerst aan kop in de GP2. De Italiaan pakte tijdens het weekend in Maleisië de leiding af van Pierre Gasly.

In een GP2-weekend zijn maximaal 48 punten te verdienen en dat betekent dat er in theorie nog drie coureurs kans maken op de titel, als de GP2 over zeven en een halve week in Abu Dhabi neerstrijkt voor de seizoensfinale: Antonio Giovinazzi, Pierre Gasly en outsider Raffaele Marciello.

Door de zinderende hoofdrace in Maleisië te winnen, nam Giovinazzi al na de eerste wedstrijd van het weekend op Sepang de koppositie over van Red Bull-beschermeling Pierre Gasly, zijn teamgenoot bij Prema. Gasly vertrok de hoofdrace van pole, maar had na een slechte start een rampzalige race, waarin hij als elfde finishte.

De sprintwedstrijd verliep beter voor de Fransman: hij werkte zich op naar de derde plaats, pal voor Giovinazzi. Die verloor plekken, waaronder aan Gasly, in een duel met Oliver Rowland van het Nederlandse MP Motorsport-team. Giovinazzi zette Gasly nog onder druk, maar die bracht zijn achterstand terug van elf naar zeven punten.

Giovinazzi heeft er nu namelijk 197 en Gasly dus 190. Marciello – zesde in de sprintrace op Sepang en tweede in de door Luca Ghiotto gewonnen sprintwedstrijd – staat op 158 punten en maakt mathematisch dus nog kans. In de praktijk zal het straks in Abu Dhabi echter tussen Giovinazzi en Gasly gaan. Of het moet heel raar lopen.

2016 GP2 Series Round 10. Sepang International Circuit, Sepang, Kuala Lumpur, Malaysia. Thursday 29 September 2016. Daniel de Jong (NED, MP Motorsport) Photo: Zak Mauger/GP2 Series Media Service. ref: Digital Image _X0W7995

De Jong in actie op het circuit van Sepang.

De Jong
De Nederlander Daniël de Jong heeft geen punten overgehouden aan het weekend in Maleisië. Na een rommelige kwalificatie – ‘op de eerste set ging het mwah, op de tweede ging het een stuk beter beter, maar hadden we last van de code rood en gele vlag’ – diende hij als achttiende te starten in de eerste race.

“Die race was echt killing door de hitte. Op de eerste bandenset ging het toen nog wel, maar op de tweede was het lastig met de balans.” De Jong finishte als zeventiende, wat dan ook zijn startplek was voor race twee. “Mijn start was heel erg goed. In bocht twee kreeg ik echter een tik van achter en toen stond m’n wiel krom en was het al weer klaar.”

“Het was een hele korte dag zo. Echt zonde, want de start was dus heel goed. Ik weet niet precies waar ik stond, maar ik had het gevoel dat we rond plek tien al zaten. Ik kwam al goed van de lijn en ging vervolgens in de eerste bochten een hele rits coureurs voorbij, tot het dus – bats – klaar was.”