De gemiddelde fan en tv-kijker is de draad inmiddels volledig kwijtgeraakt en afgehaakt. Bij de Italiaanse GP werd voor in totaal 150 plaatsen aan gridstraffen uitgedeeld, met Max Verstappen als één van de prominente slachtoffers. “Dit systeem is volslagen krankzinnig.”

De lijst met penalty’s is in Monza haast langer de startopstelling zelf. Verstappen wordt teruggezet, teamgenoot Ricciardo ook. Hoewel ze zich als tweede en derde hebben gekwalificeerd, vertrekken ze een etmaal later van respectievelijk plaats 13 en 16. Alonso incasseert 35 plaatsen straf, Vandoorne – zijn teamgenoot bij McLaren – 25. “Totale onzin. Dit systeem is volslagen krankzinnig”, oordeelt Helmut Marko, Red Bulls motorsportadviseur. “Wat kan een team of een rijder er aan doen als er iets met de motor is?”

De gridstraffen werden ooit door de internationale autosportfederatie (FIA) ingevoerd om de financiële wedloop en geldverspilling bij de teams een halt toe te roepen. Het wisselen van motoren was vroeger usance, ook al leverde het slechts een paar pk’s extra op. De bomen groeiden destijds tot in de hemel. Tegenwoordig mogen per jaar, waarin vier motoren gebruikt kunnen worden zonder sancties, slechts een beperkt aantal veranderingen worden doorgevoerd. Voor het vervangen van elk onderdeel staat een vastgestelde straf. Een tussentijdse versnellingsbakwissel kost ook vijf plaatsen.

Een rondgang in het rennerskwartier op het Autodromo Nazionale Monza leert dat het nagenoeg onmogelijk is een voorstander van het huidige strafsysteem te vinden. “Je kunt het, denk ik, ook niet zomaar afschaffen”, meent Jos Verstappen. “Dat moet de FIA beslissen. Maar ik vind sowieso dat de coureur nooit de dupe mag zijn van de tekortkomingen van een ander, van het team dus of de motorenfabrikant. In ons geval is Max de klos, omdat Renault zijn werk niet goed doet. Maar wat kan hij er aan doen?”

Lees het complete verhaal over de gridstraffenchaos in Formule 1 nummer 13, dat nu in de winkel ligt en hier te bestellen is.