In de zomervakantie brengt Formule1.nl de stand van zaken bij alle teams in kaart. Van de nieuwkomers maken we een sprongetje naar het talententeam Toro Rosso.

Het ‘B-team’ van Red Bull moest voor dit seizoen voor het eerst een volledig eigen auto ontwikkelen, nadat het in voorgaande jaren kon delen in het ontwikkelingswerk van Adrian Newey en de zijnen. De band met Red Bull blijft echter sterk. Eigenaar Dieter Mateschitz ziet Toro Rosso als de ideale omgeving om talenten te laten rijpen.

Hoogtepunt
Net op het moment dat zijn positie binnen het team onder druk kwam te staan, liet Sébastien Buemi zich in Montréal van zijn beste kant zien. Eindelijk wist hij de pechduivel van zich af te schudden en reed hij met hulp van vrouwe Fortuna zelfs voor het eerst in zijn carrière aan de leiding van een Grand Prix. Een ronde later moest hij echter een pitstop maken, maar ook in het vervolg van de race liet hij mooie dingen zien. Het resulteerde in een verdienstelijke achtste plaats, vóór onder meer de Force India’s en Michael Schumacher.

Dieptepunt
Met twee jonge rijders liggen brokken altijd op de loer. Maar het blijft zuur wanneer een coureur uitgerekend zijn teamgenoot elimineert. Dit gebeurde in de Grand Prix van Duitsland. Jaime Alguersuari verremde zich voor de Spitzkehre en knalde vol achterop Buemi. Voor de Zwitser betekende het einde race, maar wrang genoeg kon Alguersuari wel zijn weg vervolgen. Meer dan een vijftiende plaats zat er echter niet meer in.

Onderlinge verhoudingen
Afgezien van de ongelukkige samenkomst in Hockenheim, zijn Alguersuari en Buemi goede vrienden. De twee trekken veel samen op tijdens de Grands Prix. Alguersuari begon het seizoen goed met een aanvallende rijstijl. De laatste tijd moet hij echter steeds vaker zijn meerdere erkennen in Buemi. De Zwitser kende juist een moeizame start van het jaar kende, maar is met een opmars bezig.

Toekomstperspectief
Teambaas Franz Tost heeft al laten weten graag met Alguersuari en Buemi verder te willen in 2011. De coureurs zien een langer verblijf bij Toro Rosso, met promotie naar Red Bull in het vooruitzicht, ook wel zitten, maar zijn zich bewust dat niets zeker is in de Formule 1.

Het blijft ook de vraag hoe lang Red Bull nog met twee teams verder wil. Mateschitz heeft al eerder geprobeerd Toro Rosso te verkopen en ondertussen wordt ook druk gesnoeid in het opleidingsprogramma van de renstal.

Toro Rosso heeft dit jaar bewezen op eigen kracht een competitieve auto te kunnen bouwen. Het komt echter nog te kort in de ontwikkelingsrace. Maar naarmate het team en de rijders meer ervaring opdoen, neemt de kans op een stuntje toe. Al zal het moeilijk worden het huzarenstukje van Vettel op Monza in 2008 te herhalen.