Groeten uit Hingham (en Kuala Lumpur)
In de zomervakantie brengt Formule1.nl de stand van zaken bij alle teams in kaart. Vandaag het hoogst geklasseerde nieuwe team, Lotus Racing.
Lotus hinkt op twee gedachten. Enerzijds profileert het zich als de beste nieuwkomer, anderzijds leunt het stevig op het erfgoed van Colin Chapman. Hoewel het feitelijk om een volledig nieuw team gaat, werd in Valencia de 500e Grand Prix van Lotus uitgebreid gevierd. Voorlopig staat de Brits-Maleisische renstal nog in de schaduw van het illustere Team Lotus, maar zowel sportief als financieel heeft het de zaken goed voor elkaar.
Hoogtepunt
Waar veel teams eerst de nodige kinderziektes moeten wegwerken, staat Lotus er meteen goed voor. Een prestatie op zich, want Lotus kreeg pas in het najaar van 2009 het groene licht om dit jaar in de Formule 1 te mogen meedoen. Onder aanvoering van technisch directeur Mike Gascoyne werd de auto in recordtempo ontwikkeld. Het blijkt niet de snelste auto van het veld, maar wel van de nieuwkomers. Bovendien werpt de betrouwbaarheid direct zijn vruchten af. Na de seizoensopener in Bahrein als vijftiende te zijn geëindigd, komt Kovalainen de volgende race in Australië, geholpen door de vele uitvallers, als dertiende over de streep. Het is niet alleen het beste resultaat van Lotus, maar van alle nieuwe teams tot dusver. Daardoor staat Lotus in het constructeurskampioenschap momenteel op de felbegeerde tiende plaats. Dieptepunt
Amper een ronde nadat Jarno Trulli uitvalt met een hydraulisch probleem tijdens de Grand Prix van Turkije, moet ook teammaat Heikki Kovalainen met een soortgelijk euvel de strijd staken. De Lotus-coureurs zijn bovendien de eerste twee uitvallers van de race en staan derhalve troosteloos onderaan de uitslag. De hydraulica blijft een zwak punt voor de verder solide Lotus. Onderlinge verhoudingen
Heikki Kovalainen is helemaal opgebloeid bij Lotus. De Fin voelt zich duidelijk op zijn gemak en weet het uiterste uit de auto te halen. Zijn teamgenoot Jarno Trulli was aan het begin van het seizoen minder gelukkig. De Italiaan werd achtervolgd door pech en raakte steeds meer gefrustreerd. Met de betrouwbaarheid is echter ook het plezier teruggekeerd bij Trulli. De twee ervaren coureurs werken goed samen en willen graag bij Lotus blijven om de renstal verder vooruit te brengen. Toekomstperspectief
Dit jaar heeft Lotus een solide fundament gelegd, waarop het in de toekomst kan bouwen. Teambaas Tony Fernandes laat duidelijk een langetermijnvisie zien. Zo is de ontwikkeling van de huidige bolide op een laag pitje gezet om zich te kunnen richten op de auto voor volgend seizoen. Lotus kwam in de beginfase weliswaar met rasse schreden dichter bij het middenveld, maar het gat is duidelijk te groot om dit jaar nog te kunnen dichten. Volgend jaar hoopt Lotus te kunnen oogsten in de vorm van WK-punten, die nu niet haalbaar zijn, tenzij er buitengewoon vreemde zaken gebeuren. Een mogelijke overstap van Cosworth naar Renault-motoren kan het team daarbij helpen.
Waar veel teams eerst de nodige kinderziektes moeten wegwerken, staat Lotus er meteen goed voor. Een prestatie op zich, want Lotus kreeg pas in het najaar van 2009 het groene licht om dit jaar in de Formule 1 te mogen meedoen. Onder aanvoering van technisch directeur Mike Gascoyne werd de auto in recordtempo ontwikkeld. Het blijkt niet de snelste auto van het veld, maar wel van de nieuwkomers. Bovendien werpt de betrouwbaarheid direct zijn vruchten af. Na de seizoensopener in Bahrein als vijftiende te zijn geëindigd, komt Kovalainen de volgende race in Australië, geholpen door de vele uitvallers, als dertiende over de streep. Het is niet alleen het beste resultaat van Lotus, maar van alle nieuwe teams tot dusver. Daardoor staat Lotus in het constructeurskampioenschap momenteel op de felbegeerde tiende plaats. Dieptepunt
Amper een ronde nadat Jarno Trulli uitvalt met een hydraulisch probleem tijdens de Grand Prix van Turkije, moet ook teammaat Heikki Kovalainen met een soortgelijk euvel de strijd staken. De Lotus-coureurs zijn bovendien de eerste twee uitvallers van de race en staan derhalve troosteloos onderaan de uitslag. De hydraulica blijft een zwak punt voor de verder solide Lotus. Onderlinge verhoudingen
Heikki Kovalainen is helemaal opgebloeid bij Lotus. De Fin voelt zich duidelijk op zijn gemak en weet het uiterste uit de auto te halen. Zijn teamgenoot Jarno Trulli was aan het begin van het seizoen minder gelukkig. De Italiaan werd achtervolgd door pech en raakte steeds meer gefrustreerd. Met de betrouwbaarheid is echter ook het plezier teruggekeerd bij Trulli. De twee ervaren coureurs werken goed samen en willen graag bij Lotus blijven om de renstal verder vooruit te brengen. Toekomstperspectief
Dit jaar heeft Lotus een solide fundament gelegd, waarop het in de toekomst kan bouwen. Teambaas Tony Fernandes laat duidelijk een langetermijnvisie zien. Zo is de ontwikkeling van de huidige bolide op een laag pitje gezet om zich te kunnen richten op de auto voor volgend seizoen. Lotus kwam in de beginfase weliswaar met rasse schreden dichter bij het middenveld, maar het gat is duidelijk te groot om dit jaar nog te kunnen dichten. Volgend jaar hoopt Lotus te kunnen oogsten in de vorm van WK-punten, die nu niet haalbaar zijn, tenzij er buitengewoon vreemde zaken gebeuren. Een mogelijke overstap van Cosworth naar Renault-motoren kan het team daarbij helpen.