Romain Grosjean heeft zijn rijstijl flink moeten aanpassen aan de nieuwe generatie Formule 1-auto’s. Om hem daar in 2015 verder in bij te staan, krijgt de Fransman een nieuwe race engineer van Lotus.

“De nieuwe auto’s passen niet heel goed bij de manier van rijden die ik gewend was”, vertelt Grosjean aan Autosport. “Met de vorige generatie bolides kon je laat in de remmen en insturen, terwijl je bij het verlaten van een bocht weer vroeg op het gas kon. Die manier van rijden beviel me zeer goed, maar met de huidige auto’s werkt het averechts als je laat instuurt en is het onmogelijk om vroeg op het gas te gaan”, legt Grosjean uit.

Wat Grosjean verder tegenstaat, is de onvoorspelbaarheid van de nieuwe generatie Formule 1-auto’s. “Ik vind het fijn om te weten wat er allemaal met de auto gebeurt als ik rem, instuur, en een bepaalde bocht verlaat, zodat ik dat kan analyseren en in een volgende ronde sneller door die bocht kan. Afgelopen jaar was dat echter onmogelijk: in de ene ronde had ik last van overstuur, een rondje later van onderstuur, en in ronde nummer drie voelde de auto dan prompt goed aan.”

“Het is met deze auto’s dus nodig om puur op je instinct te vertrouwen, wat iets is dat mijn teamgenoot Pastor Maldonado goed af ging. Voor mij was het daarentegen iets dat ik moest leren en waar ik aan moest werken. Ik moest mijn rijstijl echt aanpassen aan de auto’s, maar ik denk dat het me aardig is gelukt en dat ik daardoor – hoewel dat wellicht niet aan de resultaten te zien is – een betere coureur ben geworden.”

Een onderliggende factor die meespeelde bij Grosjean, was dat de Lotus-bolides waar hij in 2012 en 2013 mee racete het effect van de na afloop van 2011 in de ban gedane geblazen diffusor nabootsten, middels het geleiden van de uitlaatgassen langs de achterkant van de sidepods. Aangezien alle auto’s sinds begin 2014 een uitlaat hebben die rechtstreeks onder de achtervleugel door blaast, is dat niet meer mogelijk.

“Ik mis de geblazen diffusor inderdaad, maar zo is het nu eenmaal”, relativeert Grosjean. “In de GP2 reed ik ook zonder geblazen diffusor en dat waren ook behoorlijk snelle auto’s, dus het is niet dat ik zonder geblazen diffusor niet competitief kan zijn”, stipt de GP2-kampioen van 2011 aan. “Zodra ik een auto heb die op een voorspelbare manier op mijn input reageert, zal ik weer snelle tijden klokken”, stelt de coureur voor wie het in 2014 ook niet meehielp dat de Lotus E22 een draak van een auto was.

Wat Grosjean in 2015 verder moet helpen, behalve een meer competitieve Lotus E23, is een nieuwe race engineer. De Fransman zal voortaan worden bijgestaan door Julien Simon-Chautemps, zo heeft Lotus bekend gemaakt. Simon-Chautemps werkte in 2014 met Maldonado en was daarvoor de performance engineer van Kimi Räikkönen. Grosjeans voormalige race engineer Ayao Komatsu wordt chief engineer bij Lotus.