*

0

Formule1

Grosjean voorziet ‘supersterk’ McLaren
| Mischa Bijenhof

Grosjean voorziet ‘supersterk’ McLaren

In de aanloop naar het nieuwe seizoen is het grote speculeren begonnen. Ook Haas-coureur Romain Grosjean waagt zich aan een voorspelling. De Fransman voorziet felle tegenstand van McLaren en Renault.

Vorig jaar eindigde Haas als achtste in het WK, met alleen McLaren en Sauber achter zich. Maar Haas had met wat geluk veel hoger kunnen eindigen: het gat met Renault, dat als zesde eindigde, bedroeg slechts tien punten. Voor komend seizoen verwacht Grosjean dat McLaren zijn team wel eens voorbij zou kunnen streven. De wissel van Honda- naar Renaultmotoren bij McLaren levert Haas in 2018 alvast een extra concurrent op, stelt Grosjean.

“McLaren gaat supersterk worden dit seizoen”, zet Grosjean in gesprek met Autosport.com. “Ze hebben een gigantisch budget, de beste fabriek van alle teams en Renault is geen slechte motor. Ik weet dat Renault betrouwbaarheidsproblemen heeft gehad maar qua snelheid zitten ze erbij.” Ook het Renault-fabrieksteam dicht Grosjean goede kansen toe. “Die hebben vorig seizoen in hoog tempo hun auto ontwikkeld dus zij zullen in 2018 ook goed voor de dag komen.”

Rest de vraag wat Haas er in 2018 zelf van bakt. Afgaand op Grosjeans voorspellingen kan het kleine Amerikaanse team het wel eens lastig krijgen. Grosjean weet in elk geval goed uit te leggen waar Haas moet verbeteren. “We moeten zorgen dat onze updates beter werken. We zijn de afgelopen twee seizoenen begonnen met een goede auto, maar konden gedurende het seizoen het ontwikkelingstempo van de rest niet bijbenen. Te vaak gebeurde het dat er nieuwe onderdelen kwamen, die op de baan niet de resultaten gaven die in de windtunnel wel gemeten waren. Dat kost zomaar drie maanden en die maak je niet meer goed.”

Een bekend probleem bij Haas was de inconsistentie van de remmen, al kwamen die vooral bij Grosjeans auto voor en neemt de coureur een deel van dat probleem voor eigen rekening. “Ik moet daar beter mee leren omgaan. Maar wat we als team beter kunnen doen is de samenwerking tussen de fabriek in Maranello (waar de door Haas in groten getale gebruikte Ferrari-onderdelen vandaan komen), die van Dallara (dat het chassis bouwt) en die in Engeland (waar de auto’s geassembleerd worden, red.). Dat kan soepeler en efficiënter.”

 

 

Meer nieuws

Vorig bericht | 06-02-2018 - 10:33 Webber: winnen van Verstappen hoofddoel voor Ricciardo Lees het volledige bericht

Volgend bericht | 07-02-2018 - 10:18 Weblog-woensdag: De schaduw van Ecclestone blijft tot zijn dood boven de Formule 1 hangen Lees het volledige bericht

Vorige Volgende

Reacties
  • Formule 1 nr. 12 is uit!
  • Formule 1 nr. 11 is uit!
  • Formule 1 nr. 10 is uit!
  • Zomerspecial 2018: Circus Formule 1
  • Formule 1 nr. 9 is uit!
In de nieuwste Formule1:

Dubbelinterview Verstappen en Vandoorne | Promotor André Maes: ‘Geen veto GP Nederland’ | Karting Genk | column Rob Kamphues | Alle praktische info over de Grand Prix van België Bestel de nieuwste Formule1 Word abonnee

Formule1

GP België 2018 2018/08/24 11:00:00

Nog tot de 1e Vrije Training

Details

  • CircuitCircuit de Spa-Francorchamps

  • LocatieBelgië

  • Aantal rondes44

  • Afstand per ronde7,004 kilometer

  • Totale afstand308,052 kilometer

Planning GP België

  • Begint: 24-8-2018 11:00

    GP België 2018 – 1e Vrije Training
  • Begint: 24-8-2018 15:00

    GP België 2018 – 2e Vrije Training
  • Begint: 25-8-2018 12:00

    GP België 2018 – 3e Vrije Training
  • Begint: 25-8-2018 15:00

    GP België 2018 – Kwalificatie
  • Begint: 25-8-2018 15:00

    GP België 2018 – Kwalificatie sessie 1
  • Begint: 25-8-2018 15:27

    GP België 2018 – Kwalificatie sessie 2
  • Begint: 25-8-2018 15:48

    GP België 2018 – Kwalificatie sessie 3
  • Begint: 25-8-2018 16:00

    GP België 2018 – Startopstelling
  • Begint: 26-8-2018 15:10

    GP België 2018 – Race

Circuit de Spa-Francorchamps