Lewis Hamilton heeft donderdag de eerste meters afgelegd in de nieuwe Mercedes. Hij stuurde de W08 voor een filmsessie een paar keer rond het circuit van Silverstone.

Hamilton voelde direct het effect van de regelwijzigingen, vertelde hij achteraf. “De auto voelt breder, de voorbanden voelen enorm. Het was koud, maar ik had al behoorlijk wat grip.”

Echt aan de tand voelen kon de Brit de auto nog niet, hij reed immers achter een camera-auto en het was slecht weer. Maar hij voelde zich al op zijn gemak: “Het voelt bijna hetzelfde als vorig jaar, qua zitpositie en stuurpositie. Alleen dan met een veel krachtiger beest om me heen.”

Ronde neus
Het eerste dat opvalt aan de nieuwe bolide van de regerend constructeurskampioen, is de neus. De nieuwe wagens van Williams, Sauber, Renault en Force India zijn allemaal voorzien van uitstulpingen aan de voorkant, maar daar is de Mercedes een uitzondering op. Door de nieuwe reglementen is de neus langer dan vorig jaar, maar de punt heeft nog hetzelfde ronde design.

Verder lijkt de auto ietwat slanker dan zijn voorganger. Vooral de sidepods zijn wat ranker geworden. De haaienvin bovenop de motorkap is daarnaast een stuk kleiner dan die van de concurrentie – zeker op de Force India VJM10 is de rugvin behoorlijk groot. Qua kleurstelling verschilt de W08 niet al te erg van de Mercedessen van afgelopen seizoenen.

Nadat Hamilton de W08 zijn baandebuut had bezorgd, onthulde Mercedes de auto officieel op zijn website. Fans konden de presentatie live volgen, in 360 graden.