Nadat in de vorige twee jaargangen de GP2-titel werd gewonnen door Formule 1-degradanten Timo Glock en Giorgio Pantano, zag het seizoen 2009 voor het eerst sinds 2006-kampioen Lewis Hamilton weer een debutant de titel winnen. ART Grand Prix pakte voor de derde keer het kampioenschap bij de teams.


1 ART Grand Prix

136 punten

Nico Hülkenberg, kampioen, 100 punten

Pastor Maldonado, 6e, 36 punten

Met Hülkenberg en Pastor Maldonado koos ART voor een mix van talent en ervaring. In het eerste geval pakte dat wonderwel uit, maar Maldonado wist in zijn derde GP2-seizoen opnieuw niet te overtuigen. Hülkenberg scoorde in de eerste twee races niet, maar liet daarna een stijgende lijn zien, resulterend in vijf overwinningen en tien podiumplaatsen. De 22-jarige Duitser is zo goed als zeker van een Formule 1-zitje bij Williams, Maldonado’s Formule 1-kansen lijken verkeken.

2 Barwa Addax

122 punten

Vitaly Petrov, 2e met 75 punten

Romain Grosjean, 4e, 45 punten

Davide Valsecchi, 17e, 12 punten

Barwa Addax, het voormalige Campos Grand Prix, had in 2009 ernstig te lijden onder een coureurswissel. Toen Romain Grosjean promoveerde naar het Formule 1-team van Renault, nam de Italiaan Davide Valsecchi zijn plaats in. Hoewel Valsecchi in zijn eerdere optredens voor Durango bij tijd en wijle een prima indruk achterliet, verzuimde hij bij het veel betere Barwa Addax die belofte waar te maken. Kopman Petrov reed vooral op ervaring, pakte in zijn alweer vierde GP2-seizoen twee zeges en hoopt dankzij zijn riante zak sponsorgeld naar de Formule 1 te kunnen.

3 Super Nova Racing

67 punten

Luca Filippi, 5e, 40 punten

Javier Villa, 10e, 27 punten

Het team van David Sears trad aan met twee ervaren krachten, maar het seizoen van Javier Villa dreigde al vroeg op een mislukking uit te draaien toen hij in de eerste vier races geen enkel punt scoorde. Het seizoen 2007 blijft met drie overwinningen zijn beste tot nu toe. Luca Filippi is een prima coureur, maar geen kampioenschapsmateriaal.

4 Fat Burner Racing Engineering

67 punten

Lucas di Grassi, 3e, 63 punten

Dani Clos, 21e, 4 punten

Racing Engineerings tweede man Dani Clos worstelde in zijn debuutjaar in de klasse en scoorde slechts vier punten. De inspanningen van de gelouterde Di Grassi konden niet voorkomen dat het team slechts als vierde in de teamstand eindigde. Voor Di Grassi is het nu of nooit: nadat hij in 2007 tweede werd, is het met twee daaropvolgende derde plaatsen in het kampioenschap feitelijk alleen maar minder gegaan en dreigt de testrijder van Renault de boot te missen.

5 iSport International

42 punten

Giedo van der Garde, 7e, 34 punten

Diego Nunes, 20e, 8 punten

Acht opeenvolgende races zonder punten en toch nog als zevende eindigen in het klassement: het roept de vraag op wat Giedo van der Garde had kunnen bereiken als hij zijn eindsprint wat eerder had ingezet. Zijn zeges in Hongarije, Spa en vooral Monza hielden hem toch nog in beeld. Voor volgend jaar telt alleen de titel. Teammaat Nunes kon daar slechts een podiumplaats tegenoverstellen.

6 DAMS

42 punten

Kamui Kobayashi, 16e, 13 punten

Jerome D’Ambrosio, 9e, 29 punten

De Belg D’Ambrosio wordt gezien als een groot talent, maar in 2009 werd andermaal niet duidelijk waar die veronderstelling op gebaseerd is. De coureur maakt nog teveel fouten. Eerlijkheidshalve kreeg hij ook een onevenredige portie (mechanische) pech te verduren. Kobayashi deed het in zijn tweede seizoen amper beter dan vorig jaar en moet hopen op zijn goede connecties bij Toyota om verder te komen dan de eerste divisie. Een invalbeurt voor Timo Glock in de Grand Prix van Brazilië is alvast een begin.

7 Piquet GP

41 punten

Roldan Rodriguez, 11e, 25 punten

Alberto Valerio, 15e, 16 punten

In Roldan Rodriguez heeft Piquet GP een ervaren kracht in huis die zijn puntjes meepakt, maar geen topper is. Voor Valerio geldt hetzelfde, al kwam diens overwinning in Silverstone als een aangename verrassing na een heel moeilijk debuutjaar bij Durango. Nadien scoorde hij prompt geen enkel punt meer.

8 Arden International

41 punten

Sergio Perez, 12e, 22 punten

Edoardo Mortara, 14e, 19 punten

Het kwakkelende Arden nam in 2009 de gok met twee onervaren, maar getalenteerde nieuwkomers. Sergio Perez en Edoardo Mortara bleken aan elkaar gewaagd, maar niet bij machte om op regelmatige basis punten te scoren. Beide mannen toonden wel potentieel en dus lijkt 2009 een investeringsjaar voor het team. Dat Mortara al in zijn tweede GP2-race zijn eerste en tot nu toe enige overwinning boekte, wekt in elk geval de suggestie dat hij goed genoeg is om in 2010 wel te scoren. De pas 19-jarige Mexicaan Perez is een grote belofte.

9 Ocean Racing Technology

40 punten

Alvaro Parente, 8e, 30 punten

Karun Chandhok, 18e, 10 punten

Het voormalige kneusje BCN maakte onder zijn nieuwe eigenaar Tiago Monteiro een gedegen debuutjaar mee. Parente haalde met een overwinning, twee podiums, een poleposition en een snelste ronde het maximale uit het beschikbare materiaal, maar komt daar persoonlijk niets verder mee en is voor de zekerheid alvast verkast naar de Superleague Formula. De 25-jarige Indiër Chandhok stelde teleur en ziet zijn Formule 1-kansen verdampen. Meer dan een middagje testen in de simulator van Force India leverde zijn armoedige seizoen hem niet op.

10 FMS/Coloni Racing

29 punten

Adreas Zuber, 13e, 21 punten

Luiz Razia, 19e, 8 punten

Andreas Zuber, ook al zo’n GP2-huiscoureur die muurvast zit. De Oostenrijker hoopte met FMS eindelijk een gooi naar de titel te kunnen doen, maar had gezien de erelijst van zijn team beter moeten weten. De zes jaar jongere Razia kwam alleen in Monza behoorlijk voor de dag, maar pakte daar wel meteen de overwinning in de sprintrace. Dieptepunt voor het team was de inbeslagname van de auto’s Belgie, na een rechtszaak van voormalig FMS-coureur Andy Soucek. Dat Giancarlo Fisichella zijn aandeel in het team opzegde en FMS weer Coloni werd, hielp ook niet mee.

11 Durango

10 punten

Davide Valsecchi, 17e, 12 punten

Nelson Panciatici, 24e, 0 punten

Stefano Coletti, 25e, 0 punten

Het Italiaanse team had slechts een troefkaart en toen Davide Valsecchi naar Barwa Addax vertrok om Romain Grosjean te vervangen, kwam de klad er in. Er heeft vermoedelijk een flinke financiële vergoeding tegenover het vertrek van de Italiaan gestaan, want Durango deed daarna amper nog moeite om fatsoenlijk voor de dag te komen. Vervanger Coletti schreef in Spa een auto af, en kreeg voor Monza het chassis van teamgenoot Panciatici tot zijn beschikking. Pas daar bleek dat Coletti onvoldoende hersteld was om te rijden en aangezien Panciatici boos was opgestapt, zat Durango met slechts een auto en nul coureurs.

12 Trident Racing

3 punten

Davide Rigon, 22e, 3 punten

Ricardo Teixeira, 26e, 0 punten

Rodolfo Gonzalez, 29e, 0 punten

Wie Ricardo Teixeira in een van zijn auto’s zet, geeft ondubbelzinnig aan dat de behoefte aan geld groter is dan die aan resultaten. Die kwamen er dan ook niet. De financiële nood was zo hoog dat de getalenteerde Davide Rigon voor twee races zelfs zijn plek moest afstaan aan Gonzalez. Het is nog altijd een puinhoop bij Trident, dat in 2006 nog zo veelbelovend begon.

13 DPR

0 punten

Michael Herck, 23e, 0 punten

Giacomo Ricci, 27e 0 punten

Franck Perera, 28e, punten

Johnny Cecotto jr. 30e, 0 punten

Een dikke nul: zo slecht ging het nog nooit bij de mannen van David Price. Michael Herck werd niet geholpen door het aandeel dat zijn vader in het team nam. Zijn enige goede resultaat, zesde in Portugal, werd hem ontnomen toen zijn auto te laag bleek afgesteld. De tweede auto werd afwisselend bevolkt door Ricci, Cecotto en Perera, waarbij op basis van talent alleen de laatste een plek in de GP2 verdient. Maar dan toch liever niet bij DPR. Er kwam nog een flinke schadepost toen Cecotto in Monza zijn auto plat reed, en Herck in Portugal vol achter in de auto van Petrov klapte.