“In de auto was het een enorme klap, maar toen ik het filmpje later zag, viel het me toch een beetje tegen”, kan Ho-Pin Tung (38) jaren later wel lachen om zijn botsing met Jules Bianchi in de GP2 op de Hungaroring in 2010. Wat een pijnlijk breekpunt had kunnen zijn, werd een keerpunt in zijn carrière.

Een bonusjaar, zo typeert Tung zijn 2010 in de Formule 2-voorloper GP2. “Ik denk dat het voor iedereen als een verrassing kwam dat ik daar dat jaar instapte. Niemand had ook verwacht dat ik in the picture zou komen bij Renault”, doelt hij op de formatie die hem dat jaar inlijft in haar juniorprogramma. “Door veel lobbyen kreeg ik eind 2009 de kans voor Renault te testen tijdens de Young Driver Test. Dat ging zo ontzettend goed, dat er vanuit de engineering-kant – en vooral Alan Permane, die daar nu nog zit – een push kwam om me bij het team te halen.”

De in Nederland geboren, maar onder Chinese vlag rijdende Tung wordt Renaults derde rijder. Zodoende loopt hij tijdens alle tests én Grands Prix bij Renault mee. “Het GP2-verhaal met DAMS werd daaraan vastgeplakt.” Het is voor Tung het derde jaar in de Formule 1-kraamkamer. Makkelijk gaat het niet. “Ik heb het in elke klasse goed gedaan, maar in de GP2 kwam het er nooit zo uit.” DAMS kent ook een stroef seizoen, met Tung en collega Renault-junior Jérôme d’Ambrosio die in de middenmoot vertoeven.
(tekst loopt door onder de foto)

Tung in 2010 als test- en reserverijder van Renault. Foto: Motorsport Images.

‘Holy shit’
Op 31 juli, op de Hungaroring, is dat niet anders. Tung start als zestiende, zit in het gedrang en kan geen kant op als de gespinde Bianchi ineens achterstevoren voor hem staat. “Toen hij spinde, werd Bianchi aangetikt door Dani Clos. Daardoor kwam de neus los van z’n auto, inclusief de crashstructuur. Mijn neus kwam precies in dat gat in de monocoque aan de voorkant”, verhaalt Tung. “Het betekende dat bij beide auto’s de crashstructuur eigenlijk niks deed.” Het resultaat is een botsing die Tung nu nog met een ‘holy shit’ omschrijft. “Ik heb behoorlijke crashes meegemaakt, maar deze was enorm.” Zonder crashstructuur moet alle energie ergens heen, en dat levert zowel Tung als Bianchi een compressiefractuur aan een ruggenwervel op.

“Ik had eerst vooral last van mijn onderbuik, omdat je zo ingesnoerd zit. Ik werd per helikopter naar het ziekenhuis gebracht voor tests. Die waren gelukkig allemaal goed, maar uit voorzorg moest ik een avondje blijven. Ik was bang dat ik helemaal stijf zou zijn na die crash, dus bleef in bed zo veel mogelijk bewegen. Toen ’s ochtends ter controle nog een MRI-scan werd gedaan, vertelde de dokter dat ik een compressiefractuur had in een ruggenwervel. Ik mocht dus juist absoluut niet bewegen, moest zelfs een korset laten maken. Ik kon uiteindelijk drie maanden niet racen.” In het ziekenhuis ziet Tung beelden van de botsing terug. “Het filmpje viel me een beetje tegen vergeleken met het spektakel dat ik had verwacht, aangezien het als een enorme klap voelde. Het was vooral een ongelukkige samenloop van omstandigheden.”

Kruispunt
De drie maanden eruit, tellen haast dubbel. “Stilstand is achteruitgang in de autosport en voor jou staan honderden anderen klaar. Ik wist toen dat het Formule 1-verhaal heel moeilijk was geworden.” Tung staat zo zelf op een kruispunt. “De Formule 1 was waar ik mijn hele leven naartoe had gewerkt, maar je moet het dan uit je hoofd zetten.” Hij noemt het nu, jaren later, een keerpunt. “Ik heb me op andere takken van autosport gericht. Dat heeft me geen windeieren gelegd”, zegt de coureur die sindsdien carrière heeft gemaakt in de Formule E, Asian Le Mans Series en het World Endurance Championship, met als kers op de taart de LMP2-zege in de 24 Uur van Le Mans van 2017. Door de coronarestricties in Azië en woonplaats Hong Kong staat het racen op een lager pitje, maar dat is wat Tung betreft tijdelijk. “Het is puzzelen, maar ik ga zeker weer achter het stuur zitten.”

Dit verhaal is eerder gepubliceerd in FORMULE 1 Magazine nr. 09 2021.

Tijdschema GP Hongarije

Vrijdag 29 juli
14:00 – 15:00 uur 1e vrije training
17:00 – 18:00 uur 2e vrije training

Zaterdag 30 juli
13:00 – 14:00 uur 3e vrije training
16:00 – 17:00 uur kwalificatie

Zondag 31 juli
15:00 – 17:00 uur race

Tung (tweede van links) won de 24 Uur van Le Mans in 2017 in de LMP2-klasse. Foto: Motorsport Images.