Geachte redactie,
Ik ben lid van het forum en we zitten nu met de volgende vraag op het forum. Onder het kopje "foto" heb ik een foto geplaatst van Nelson Piquet (ik ben robert25 daar). Daar kwam een discussie opgang of er toen ook al een houtenplank onder de auto zat, ik weet alleen maar zeker dat ie er wel onderzat in 1994 (Diskwalificatie Schumacher op Spa) Weten jullie misschien of die plank er in 1991 er ook al onder zat?
Met vriendelijke groet,
Robert Doorenbosch (bekende n


Hallo Robert,

Bedankt voor je vraag!

De houten plank onder de auto werd voor het eerst gebruikt tijdens de Grand Prix van Duitsland in 1994, en wel om twee redenen. Ten eerste wilde de FIA kunnen controleren of de auto’s wel een aan bepaalde minimum rijhoogte voldeden. Door na afloop van de race de slijtage aan de plank te meten kunnen de stewards controleren of de auto niet te vaak het wegdek geraakt heeft. Dat zou namelijk betekenen dat de rijhoogte te gering is geweest.

De tweede reden om de plank te introduceren is het tegengaan van een bepaalde mate van ground-effect. Ondanks het verbod op gewelfde bodemplaten had eindeloos geëxperimenteer met venturi’s en diffusers ervoor gezorgd dat de bodemplaten van de F1-auto’s in 1994 al een behoorlijke zuigende werking hadden. Door er een plank onder te schroeven wist de FIA zeker dat de bodem vlak was.

Michael Schumacher werd trouwens in 1994 (Grand Prix van België) gediskwalificeerd omdat zijn plank te ver was afgesleten. Hij verklaarde dat dit kwam door een spin over de kerbstones, maar de FIA was onverbiddelijk en diskwalificeerde Schumacher.

Tenslotte: inmiddels zijn die planken allang niet meer van hout, maar van een composietmateriaal waar de teams nogal geheimzinnig over doen. Omdat alle auto’s zoals je misschien weet een bepaalde hoveelheid ballast aan boord hebben om aan het minimumgewicht te voldoen, wordt de plank gemaakt van een materiaal dat veel zwaarder is dan hout.

Ik hoop dat ik hiermee je vraag beantwoord heb

Groet en nog een mooi laatste deel van het F1-seizoen gewenst,

Mischa Bijenhof

FORMULE 1 RaceReport