Max Verstappen zal de Grand Prix van Italië zondag aanvangen vanuit het achterveld. Dat staat vast nu Red Bulls motorleverancier Honda bevestigt dat het de Nederlander op Monza met een nieuwe motor laat rijden.

De Japanse fabrikant geeft Verstappen voor de Grote Prijs van Italië de zogenaamde ‘Spec 4’-motor, de nieuwste specificatie van haar krachtbron. Afgelopen weekend kreeg Verstappens teamgenoot Alexander Albon al de beschikking over deze motor, al racete hij er uiteindelijk niet mee – Verstappen en Albon raceten allebei met de oudere ‘Spec 2’.

Door over te stappen naar de Spec 4 krijgt Verstappen echter een gridstraf voor het overschrijden van het maximaal aantal toegestane motoronderdelen per seizoen. “Alle vier de rijders met een Honda-motor gaan de ‘Spec 4′ gebruiken”, vertelt Honda’s technisch directeur Toyoharu Tanabe. Behalve Red Bull rijdt ook Toro Rosso met Honda-motoren. Bij dat team krijgt Pierre Gasly voor het eerst de beschikking over de ‘Spec 4’.

“Voor zowel Max als Pierre betekent dit dat ze gridstraffen krijgen, maar we geloven dat ze zondag nog altijd een sterke race kunnen rijden”, stelt Tanabe.

Lees ook: Verstappen: ‘Ben blij dat er gelijk weer een race is, al is Monza niet onze beste baan’

Gasly’s Toro Rosso-teamgenoot Daniil Kvyat kreeg in België (net als Albon) al de kans met de ‘Spec 4’ te rijden, maar liet daar na de kwalificatie optekenen geen groot verschil te merken tussen die motor en de ‘Spec 3’.

Over waarom Verstappen en Albon in België voor de race teruggrepen op de ‘Spec 2’ in plaats van de ‘Spec 3’, heeft Honda zich overigens niet uitgelaten. Volgens Red Bull-teambaas Christian Horner had Verstappen op het Belgische Spa last van problemen wat met de ‘Spec 3’ (die bij de Grote Prijs van Frankrijk eind juni geïntroduceerd werd) en stond deze motor de laatste races voor de zomerstop in ‘een zeer agressieve motorstand’.

Lees ook: Verstappen prijst mentaliteit Honda: ‘Ze weten wat ze moeten doen en zijn enorm toegewijd’