McLaren had moeite zich aan te passen aan Honda’s manier van werken en de veranderingen die daarbij kwamen kijken. Dat stelt Honda’s Masashi Yamamoto.

Honda en McLaren hernieuwden in 2015 een samenwerking die eerder in de jaren tachtig en negentig tot grote successen had geleid, maar afgelopen vrijdag in Singapore werd duidelijk dat er na drie seizoenen alweer een einde komt aan de relatie. McLaren en Honda maakten bekend uit elkaar te gaan, met McLaren dat op Renaults overstapt en Honda dat naar Toro Rosso gaat.

“In het werken met McLaren heb ik gerealiseerd dat het een erg groot bedrijf is waar ze erg systematisch te werk gaan. Dat is uiteraard wat het zo’n sterk bedrijf maakt, maar het zorgt er tegelijkertijd voor dat ze het moeilijk kunnen vinden om te gaan met verandering”, oordeelt Honda’s motorsportchef Yamamoto na drie moeizame jaren samen.

Thumbs up! Honda, met links Yamamoto, heeft er zin in met Toro Rosso.

Toro Rosso is daarentegen een team dat nog altijd groeit, wat volgens Yamamoto belangrijk en gunstig is voor Honda. “Want zo kunnen we samen naar gezamenlijke doelen toewerken.”

De Japanner heeft ook een opmerkelijke culinaire vergelijking om dat toe te lichten: “Je kan McLaren zien als geraffineerde Franse cuisine. Toro Rosso is een heerlijke, boerenstoofpot waar je nog allerlei nieuwe ingrediënten aan kan toevoegen. Op dat laatste verheugen we ons.”

Vanuit McLaren klonken eerder juist stemmen dat Honda de Formule 1-cultuur niet genoeg omarmde. De Japanse autofabrikant zou haar motorproject te zeer runnen zoals in de auto-industrie gewoon is, zo werd door McLaren gesteld. Ook zou het te lang hebben gewacht met het inschakelen van externe consultants.

De Honda-motor is de afgelopen drie seizoenen hoe dan ook te zwak en te onbetrouwbaar gebleken. Yamamoto erkent ook dat ‘performance- en betrouwbaarheidsdoelstellingen die door McLaren waren gesteld’ niet gehaald zijn.

Het missen van targets zette de relatie tussen Honda en McLaren onder druk.

“Dat zorgde voor spanning en dat resulteerde uiteindelijk in deze breuk”, zegt Yamamoto, die erkent dat Honda graag verder was gegaan met McLaren. Van opgeven wil het echter niet weten, vandaar de samenwerking met Toro Rosso. “Het gaat ons om de uitdaging en de technologie. Halverwege opgeven heeft geen zin en zit niet in ons karakter.”

“We zijn hier om sterker en beter te worden. De motorregels veranderen pas in 2021, dus we hebben nog drie jaar onder de huidige motorformule om te laten zien hoe we ons kunnen verbeteren. We willen laten zien waar Honda toe in staat is. Het is belangrijk voor ons om te bewijzen dat we hier een succes van kunnen maken.”