Een nieuwe twist in de motorsoap omtrent het team van Red Bull: de formatie van de energiedrankfabrikant wordt nu in verband gebracht met een overstap naar Honda.

Auto, Motor und Sport bericht dat Red Bull Honda als een tussenoplossing zou zien voor haar motorprobleem. Red Bull heeft in alles behalve officiële zin gebroken met haar huidige partner Renault, maar kreeg in de zoektocht naar een nieuwe leverancier nul op het rekest van Mercedes en Ferrari.

Red Bull is als gevolg hiervan weer in gesprek met Renault, maar de relatie met de Fransen zou niet makkelijk te lijmen zijn. Het is dus maar de vraag of dat lukt. Als alternatief wordt nu aan Honda gedacht. Volgens Auto, Motor und Sport is dit nu zelfs ‘de meest waarschijnlijke optie’ voor Red Bull.

Toch zal ook het sluiten van een deal met Honda niet eenvoudig zijn. McLaren, Honda’s de facto fabrieksteam, zou er niet op zitten te wachten dat haar motorpartner eveneens met Red Bull in zee gaat, terwijl Honda zelf zich onzeker heeft getoond wat betreft het leveren van klantenmotoren.

Honda gaf aanvankelijk immers aan hier in de toekomst open voor te staan, maar recentelijk maakten de Japanners duidelijk dat het inmiddels te laat is om al in 2016 met een extra team te werken. Dit omdat het veel tijd kost op te schalen qua capaciteit en (genoeg) motorcomponenten te ontwikkelen.

Druk
Volgens Auto, Motor und Sport zouden de FIA en Bernie Ecclestone echter druk uitoefenen op Honda om overstag te gaan. Dit ook omdat de FIA (onder meer) Honda tegemoet is gekomen door het aantal tokens voor 2016 van 25 naar 32 te verhogen en tussentijdse motorontwikkeling toe te staan.

Wat Honda verder zou moeten motiveren, is dat een deal met Red Bull geld in het laatje brengt. Ook kan de, vooralsnog gebrekkige, V6-krachtbron sneller doorontwikkeld worden als er met meer teams wordt gewerkt.

Dat laatste argument zou ook gebruikt worden om McLaren te overtuigen, voegt Motorsport.com toe. Wat McLaren volgens Auto, Motor und Sport gunstig zou moeten stemmen, is de garantie dat Red Bull Honda slechts als tussenoplossing zou gebruiken en voor 2017 of 2018 aan een andere oplossing werkt.

Mocht de deal met Honda rondkomen, dan zou de weg vrij zijn voor Toro Rosso om voor 2016 een deal te aanvaarden voor Ferrari-motoren uit 2015. Opvallend genoeg werd Toro Rosso eerder aan Honda gekoppeld, maar die mogelijkheid werd door Honda van de hand gewezen.

In dit meest recente voorgestelde scenario, gaat Renault uitsluitend verder als teameigenaar van Lotus. Volgens recente berichten zit er eindelijk weer schot in de overname, nadat er tijdens het raceweekend in Rusland nog berichten de ronde deden dat Renault helemaal met de Formule 1 zou stoppen.