Het energy recovery system van Honda’s hybride V6-turbokrachtbron is inmiddels net zo goed als dat van Mercedes. Dat stelt Honda-topman Yusuke Hasegawa.

Hasegawa, die sinds februari van dit jaar aan het hoofd van Honda’s motorprogramma staat, verklaart dat in gesprek met Autosport. “Wat betreft de energy recovery, hebben we ons doel bereikt en staan we op gelijke hoogte met Mercedes”, zegt de Japanner, die denkt dat Honda’s ERS dus ‘niet onderdoet voor dat van andere topteams’.

“Vergeleken met vorig jaar, is het ERS twee keer zo goed geworden. Ik kan niet zeggen of het beter is dan dat van andere fabrikanten, maar het is zeker niet onredelijk om te zeggen dat het een gebied is waarop we nu op eenzelfde niveau zitten”, meent de topman van McLarens motorpartner Honda.

www.sutton-images.com Yusuke Hasegawa (JPN) Head of Honda Motorsport at Formula One World Championship, Rd6, Monaco Grand Prix, Practice, Monte-Carlo, Monaco, Thursday 26 May 2016.

Hasegawa is sinds het begin van dit seizoen de baas over Honda’s motorprogramma.

Het hoofd van Honda’s motorproject prijst het werk dat het Honda-personeel heeft gedaan daarbij, omdat de andere fabrikanten volgens hem ‘zeven of acht jaar’ aan het ERS hebben gewerkt, terwijl Honda ‘in twee of drie jaar dus hetzelfde heeft bereikt’.

Een onderdeel van Honda’s V6-turbokrachtbron dat volgens Hasegawa zeker nog verbeterd moet worden, is de verbrandingsmotor. “Alles kan altijd beter, maar daar moeten we ons met name op concentreren”, geeft hij toe.

Honda komt later dit jaar dan ook zeker nog met updates voor de verbrandingsmotor, maar op het moment ‘ligt er nog geen update klaar die gelijk genoeg performance brengt om het introduceren ervan te rechtvaardigen’.

Om dit soort updates te brengen, moet Honda tokens inwisselen. De Japanse fabrikant heeft er daar nog twaalf van over voor de rest van het seizoen. “Tijd en tokens genoeg om alles te veranderen is er nou ook weer niet, maar we zullen zeker nog verbeteringen brengen.”

Voor Honda’s partner McLaren verloopt 2016 al beter dan 2015, het eerste jaar van de hernieuwde samenwerking. McLaren staat na acht races op 24 punten, terwijl het er in heel 2015 maar drie meer dan dat scoorde.

“De rest van dit jaar willen we de performance uiteraard verder verbeteren”, vertelt Hasegawa. “Daarnaast willen we graag ook in een positie komen dat we kans maken mee te doen om het podium.”