Red Bull en Toro Rosso zijn de buitenbeentjes in de onderhandelingen voor een nieuw Concorde Verdrag. De twee teams zijn, in tegenstelling tot de rest van het veld, een tegenstander van implementatie van een restrictieakkoord in F1-regelgeving.

Volgens Christian Horner, teambaas van Red Bull Racing, is het restriction resource agreement, kortweg RRA, halfbakken en niet transparant. Hij wil daarom niet dat het restrictieakkoord wordt opgenomen in het nieuwe Concorde Verdrag, iets waar de overige tien teams wél voorstander van zijn. Via het RRA spreken teams nu nog onderling af hoeveel onderdelen, tijd en geld het mag gebruiken tijdens een raceseizoen.

De twee Red Bull-teams zijn inmiddels een buitenbeentje in de onderhandelingen voor het Concorde Verdrag. Horner en Franz Tost, de twee teambazen van de teams, waren niet welkom op een vergadering die de andere teams in Japan hadden belegd. Horner maakt zich daar echter niet druk om.

“Wij doen mee omdat we alles willen doen om races te winnen en om kampioen te worden”, zegt de teambaas van Red Bull Racing. “Natuurlijk letten we op onze uitgaven. Andere teams hebben een groter budget dan wij, dat staat als een paal boven water. Het is vreemd dat we aan de ene kant geld moeten besparen terwijl andere teams aan de andere kant een hoge salarispost hebben.”

“Ik heb geen enkele moeite met onze standpunten. Wij willen zo goed mogelijk ons werk doen en hebben ook een duidelijke mening over het restrictieakkoord. Als anderen onze standpunten vervelend vinden is dat hun probleem.”

Een van die standpunten is het restrictieakkoord, waar Red Bull een tegenstander van is. “Het is geen effectieve manier om kosten te besparen. Het pakt maar een paar van de uitgaven van F1-teams aan”, stelt Horner, die ook zegt dat het restrictieakkoord niet waterdicht is. Volgens hem kunnen teams via andere, gelieerde bedrijven alsnog veel geld uitgeven.

“Bovendien willen wij dat het allesomvattend en transparant gebeurt”, zegt de teambaas over kostenbesparingen. “Het restrictieakkoord voor de auto’s zorgt daar niet voor. Het gaat al een stuk beter worden als de motoren ook in het RRA worden opgenomen. Wij vinden het vooral belangrijk dat de regels niet veranderen. Daardoor kunnen onafhankelijke teams goed presteren in de F1.”