*

Hülkenberg kan lachen om pech en uitblijven podiums

Daan de Geus

Daan de Geus

2 januari 2017 15:06

Hülkenberg kan lachen om pech en uitblijven podiums
Racepictures

115 Grands Prix, 0 podiumplekken. Dat is vooralsnog de balans voor Nico Hülkenberg, die echter zeker niet van een podiumtrauma wil spreken.

Hülkenberg kwam wel een aantal keer dichtbij een ereplaats, zoals in 2016. In Monaco, België en Brazilië was een podiumfinish mogelijk, maar achtereenvolgens een verkeerde strategie, rode vlagsituatie en lekke band zorgden ervoor dat Hülkenberg naast een bokaal greep.

“Ik lach er tegenwoordig maar gewoon om”, vertelt Hülkenberg aan Motorsport.com. “Ik heb er namelijk genoeg van er gefrustreerd door te raken”, erkent de coureur die daarbij benadrukt dat hij niet in pech gelooft: “Ik geloof in hard werken en goede beslissingen maken”, stelt hij.

“Als je dat doet, volgt de rest vanzelf. Of niet, maar er is hoe dan ook altijd een reden voor alles wat gebeurt”, meent The Hulk, die zichzelf niet ‘ongelukkig’ wil noemen: “Natuurlijk zit het wel eens tegen en ja, dan heb je geen geluk, maar ik blijf daar dan niet in hangen en huilen dat ik altijd pech heb.”

“Zo is het leven soms gewoon en hopelijk valt het de komende jaren dan maar allemaal de andere kant op”, zegt de Duitser, die de Force India heeft verlaten en de komende seizoenen voor Renault zal rijden.

Hülkenberg zelf denkt dat 2017 daarbij een jaar wordt waarin er nog flink wat op te bouwen valt bij Renault, al kan hij het team volgens chief technical officer Bob Bell wel direct de juiste kant op sturen.

“Nico weet vanuit zijn perspectief als coureur precies welke kant we in 2017 met de auto op moeten”, vertelt Bell aan Autosport. “Hij zal ons niet vertellen hoe de voorvleugel eruit moet zien, maar zal wel goed duidelijk kunnen maken wat voor eigenschappen de auto dient te hebben.”

“Met al zijn ervaring kan hij bovendien ook absoluut helpen om de overstap op de nieuwe 2017-banden in goede banen te leiden”, verwacht Bell, refererend aan de komst van de bredere banden voor de bredere 2017-auto’s, die door alle regelwijzigingen ook een stuk sneller zijn.

“Nico zal volgend jaar echt een hoofdrol spelen binnen ons team en we hebben een ervaren coureur van zijn kaliber nodig om vooruitgang te boeken”, meent Bell, die erop rekent dat Hülkenberg het team ook zal motiveren en als coureur een voortrekkersrol zal spelen.

Gerelateerd