Renault moet van de regelwijzigingen voor 2019 gebruikmaken om de ‘grote stap’ te zetten die nodig is, zo verklaart coureur Nico Hülkenberg.

Voor 2019 staat geen grootscheepse regelwijziging in de planning zoals bijvoorbeeld tien jaar geleden, toen de sport flink op de schop ging voor 2009, maar met de introductie van een nieuwe voorvleugel én wijzigingen aan de brake ducts, barge boards en achtervleugel verandert er volgens Hülkenberg genoeg om van een ‘zachte reset’ te spreken.

Vooral de verandering aan de voorvleugel betekent dat de auto’s ‘aanzienlijk anders worden’, zo vertelt hij Autosport, en Renault moet daar volgens Hülkenberg gebruik van maken om het gat naar de topteams flink te verminderen. “We moeten namelijk echt een deel van onze achterstand verkleinen.”

Lees ook Renault-topman Abiteboul: ‘Willen in 2019 niet meer op een ronde gezet worden’

“Als fabrieksteam moeten we erop mikken een grote stap te zetten”, zegt Hülkenberg, die benadrukt dat het echt om ‘moeten’ gaat, met Renault dat in 2018 geen partij was voor Mercedes, Ferrari en Red Bull. “Je weet natuurlijk nooit waar anderen mee komen, wat het lastig maakt voorspellingen te doen, maar we weten dus wat ons te doen staat.”

Hoewel Renault zich achter de schermen flink heeft verbeterd volgens de Duitser, heeft het haar eigen ambities op het circuit niet waargemaakt in 2018 omdat het team het op technisch vlak niet goed genoeg heeft gedaan, erkent hij. “Daar moeten we dus aan werken om ervoor te zorgen dat we volgend jaar beter zijn.”