Net als in de kwalificatie heeft Manor-coureur Pascal Wehrlein ook indruk gemaakt in de Grand Prix van Bahrein. De Duitse rookie finishte als dertiende.

Wehrlein deed dat na als zestiende te zijn begonnen. Met een goede start klom hij op naar P13, terwijl hij door de pitstops doorschof tot in de punten. Realistischerwijs zaten die er niet in – en na zijn relatief late eerste stop reed Wehrlein ook niet meer in de toptien – maar hij bleef daar nog wel bij in de buurt.

“Dit was een geweldige race voor me”, geniet Wehrlein na. “Het begin was chaotisch, maar dat hoort erbij in het middenveld en daar zul je me niet over horen klagen! Het was echt fijn zo competitief te zijn. Ik lag op een gegeven moment zelfs zevende en kon tot mijn genoegen zelfs de Force India’s voorbij.”

Na zijn sterke start toonde Wehrlein zich ook op het eind nog strijdlustig in gevecht met Sauber-coureur Marcus Ericsson. “Het is jammer dat ik hem niet voorbij kon, maar mijn banden waren echt op”, legt Werhlein uit. “Ondanks dat de bandenslijtage verbeterd is, blijft het een aandachtspunt. We moesten immers ook nog op drie stops overstappen. Dát we op dit vlak vooruitgang boeken, is echter al positief. Daarnaast ben ik het team heel dankbaar, want de auto was vandaag geweldig. Het is spannend dat we over zoveel potentieel beschikken.”

Het goede optreden van Wehrlein is ook niet onopgemerkt gegaan bij teambaas Dave Ryan. “Hij reed een droomwedstrijd, gezien de positie waar het team in zit.” Ryan benadrukt daarbij wel het enthousiasme bij Manor, dat in 2015 nog steevast eenzaam achteraan hobbelde, te willen temperen: “We hebben nog een lange weg te gaan, al is het inderdaad fijn dat ons harde werk zich uitbetaalt.”

Wehrleins teamgenoot Rio Haryanto reed zich vandaag minder in de kijker. Nadat hij in zijn debuutrace de finish niet haalde door technische pech, hield de auto van de Indonesiër het dit keer daarentegen wel vol. Haryanto finishte zo als zeventiende en laatste. “Het was geweldig om de vlag te halen”, vertelt hij. “Het voelt ook lekker om een raceafstand te hebben afgelegd. Het is waardevolle ervaring voor me, en nuttige data voor het team.”

“Na de start zat ik in een groepje met de Saubers en Renaults, maar wij stonden volgens mij op een andere strategie. We hadden ook veel last van bandenslijtage, waardoor onze voortgang stokte”, verhaalt de coureur die al vooruitblikt op de race in China: “Dat circuit ken ik goed. Ik verheug me erop daar een volgende stap vooruit te zetten.”