In een serie verhalen introduceert [schuin}Formule1.nl {schuin]elke week één van de vier nieuwe teams die dit seizoen debuteren in de koningsklasse van de autosport. Deze week deel 1: Lotus F1 Racing.

De naam Lotus keert terug in de Formule 1. De renstal is echter niet dezelfde als het Lotus dat in 1994 zijn laatste Grand Prix reed. Het nieuwe Lotus is namelijk Maleisisch. Teambaas Tony Fernandes legt in zijn eigen woorden uit wat het nieuwe Lotus precies is. Verder spreekt hij over zijn keuze voor de coureurs Jarno Trulli en Heikki Kovalainen en onthult hij zijn toekomstplannen.

Het begin van Lotus F1 Racing

Tony Fernandes: “Ik ben dit project begonnen in Silverstone. Ik werd benaderd door wat mensen van Litespeed (Een Brits Formule 3-team, red.) om een team op te bouwen. Ondertussen heb ik gesprekken gevoerd met de toenmalige FIA-voorzitter Max Mosley. We hebben een behoorlijk risico genomen, want we zijn gewoon begonnen met geld uitgeven en met de bouw van een auto. Op dat moment hadden we nog geen startbewijs, dat kregen we pas in september. Maar we liggen nu wel op schema en de verwachting is dat de auto in februari klaar zal zijn.”

De samenwerking met Group Lotus

“Het is nogal gecompliceerd, ik snap het zelf bijna niet. Het komt erop neer dat het autobedrijf Group Lotus heet. Dat is in het bezit van Proton, een Maleisisch bedrijf. Wij zijn het raceteam, Lotus F1 Racing dus. Classic Lotus beheert de geschiedenis en het erfgoed van Lotus. Er zijn nog andere rechtenhouders, maar dat is niet zo belangrijk. Het is voor ons van belang dat wij alle namen die ik net heb genoemd bij elkaar kunnen brengen. Op dit moment werken we intensief samen met Group Lotus, dat zal de komende tijd alleen maar toenemen. Maar ik hoop dat we in toekomst ook meer kunnen doen met Classic Lotus.”

Waarom Formule 1?

“Een zakenman als ik kon de kans om in de Formule 1 te stappen niet laten schieten. Ik heb drie dagen na de aanslagen van 11 september in New York een luchtvaartmaatschappij opgericht. Ik ben toen door veel mensen voor gek verklaard en dat zal nu ook wel weer het geval zijn. Maar de Formule 1 is een kans. De merknaam is nog steeds erg sterk, ondanks het feit dat een aantal autofabrikanten uit de sport is gestapt. Ferrari is er nog steeds en Mercedes is erbij gekomen met een eigen team. Lotus past in dat opzicht in dat rijtje; het is een fantastisch merk. Het team heeft emotie. Dat is, Ferrari daargelaten, uniek in de Formule 1. We willen die emotie terugbrengen. Ook al brengt dat veel druk en verwachtingen met zich mee, ik kan daarmee omgaan.”

“Dit is bovendien het juiste moment om in de Formule 1 te stappen. De teams liggen dichter bij elkaar dan ooit. Ik denk trouwens niet dat Lotus dit seizoen al competitief zal zijn. Je weet nooit hoe het gaat lopen, maar ik creëer geen onrealistische verwachtingen. We beginnen gewoon vanaf een goede basis en er is maar één kant die we opkunnen: omhoog.”

De coureurs

“Wij waren op zoek naar ervaren coureurs. Met geld kun je geen ervaring kopen, dus een betalende rijder was geen optie. Bovendien wilden we coureurs die binnen het beleid van ons team pasten: eenvoudig en met beide benen op de grond. Omdat onze toekomstige rijders ook nog in staat moesten zijn om een auto te ontwikkelen, zijn we best kieskeurig geweest. Uiteindelijk is onze keuze op Jarno Trulli en Heikki Kovalainen gevallen. Met Fairuz Fauzy als reserverijder.”

De doelen voor 2010

“Voor Virgin eindigen! Daarnaast willen we in alle races de finish halen. Als dat gebeurt, ben ik tevreden. Ik wil realistisch blijven en het zou een hele prestatie zijn als we het seizoen eindigen als beste nieuwkomer. Ik ga verder geen grote voorspellingen doen, want die komen toch niet uit. Ik ben begonnen met een plan en vanaf dat moment is het een kwestie van opbouwen. Ferrari en McLaren waren ook niet vanaf dag één succesvol, zoiets heeft tijd nodig. Maar zolang we toegewijd blijven, zolang we vasthouden aan een plan en zolang we onze concentratie erbij houden, zitten we goed. Dan komen we er wel.”

Bron: 422race.com