Klopt het dat je tijdens een safetycarsituatie in de pitsstraat wel iemand mag inhalen?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Mark van Essen
Afgelopen weekend lekker genoten van de samenvatting van het afgelopen seizoen op televisie. Wat mij opviel was het feit dat Alonso Schumacher inhaalde in de pitstraat tijdens een van de GPs van afgelopenjaar. Schumacher stond achter Massa omdat ze allebei tegelijkertijd de pits in gingen. De reden dat de drie de pits in gingen was een safetycar. Samengevat, Alonso haalde Schumacher in tijdens een safetycar situatie. De 8 punten die hij daar kreeg hadden hem ontnomen moeten worden. De psychologische klap had kleine Fernando waarschijnlijk huilend achter een heg achter gelaten en Schumi voor een historische 8e keer Weltmeister gemaakt.

Klopt het dat je tijdens een safetycarsituatie in de pitsstraat wel iemand mag inhalen?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Mark van Essen

————————————–

Hallo Mark,

Jij gooit wel even een bom onder het afgelopen kampioenschap! Zou Michael Schumacher dan stiekem toch kampioen zijn? Heeft iedereen het bij het verkeerde eind?

Nee. Onder de huidige regels mag een coureur tijdens een neutralisatie gewoon een pitstop maken. Bij het verlaten van de pit moet hij dan op ‘gepaste snelheid’ doorrijden tot hij het eind van de rij auto’s bereikt. Hij mag niet terugkeren naar zijn oude positie en is dus ingehaald, zoals bij Schumacher gebeurde.

Vanaf 2008 gaat het allemaal iets anders. Coureurs mogen tijdens een neutralisatie pas de pit in als alle auto’s achter de safetycar rijden. Coureurs met een ronde achterstand worden doorgezwaaid en moeten doorrijden tot ze weer achter het rijtje auto’s kunnen aansluiten. Pas dan mogen er pitstops gemaakt worden. Je kunt je voorstellen dat het wel even duurt voordat de achterblijvers weer aangesloten zijn. In de praktijk zal blijken dat, zodra iedereen weer op zijn plaats rijdt en de baan vrij is, de neutralisatie opgeheven wordt. Er is dus maar heel weinig tijd om een pitstop te maken tijdens een neutralisatie.

Maar verder: goed bedacht!

Groet,

De redactie van FORMULE1/RaceReport