Het Formule 1-circus reist dit weekend voor de vierde keer naar Saoedi-Arabië. In 2021 debuteerde het Jeddah Corniche Circuit op de kalender en sindsdien heeft het ‘snelste stratencircuit ter wereld’ behoorlijk wat ongelukken gemaakt. De hoge snelheden en de muren langs de baan maken dat de coureurs zich geen fouten kunnen permitteren. Volgens oud-wereldkampioen Mika Häkkinen staat Jeddah garant voor risico’s en ongelukken.

LEES OOK: Tijdschema Grand Prix van Saoedi-Arabië: zo laat beginnen de sessies

De Fin blikte alvast vooruit op de GP in Saoedi-Arabië in zijn column voor Unibet. Häkkinen prijst het circuit voor de hoge snelheden die de havenstad zo geliefd maakt bij de coureurs én de fans. “Iedereen die mij een beetje kent weet dat ik een ‘plankgas’ mentaliteit hanteer”, schrijft de tweevoudig wereldkampioen. “Jeddah heeft dat ook, er worden maximumsnelheden gehaald van wel 330 kilometer per uur.”

Aan de ander kant zorgen die hoge snelheden ook voor gevaarlijke situaties. “Snelheid brengt verhoogde risico’s met zich mee en daar komen ongelukken van”, vervolgt Häkkinen. “We hebben de afgelopen jaren meerder rode vlaggen gehad, dus we moeten rekening houden met incidenten.” Een van de zwaarste ongelukken was de crash van Mick Schumacher, die zijn Haas in 2022 in de muur reed in Jeddah (zie foto boven). De Duitse coureur kreeg in de botsing 33 G-krachten te verduren. Van zijn VF-22 bleef weinig over.

LEES OOK: Russell onthult stuurfunctie die riskant Jeddah-circuit veiliger maakt

Safety car

“Gebaseerd op de voorgaande Grand Prix van Saoedi-Arabië kun je ervan uitgaan dat er een safety car komt”, vervolgt Mika Häkkinen. “De teams zullen daarop anticiperen. Ze simuleren daarom niet alleen de perfecte race, maar ook safety cars, slechte pitstops en de impact van eventuele schade.”

Tijdens de vrije trainingen op donderdag kwamen alle twintig auto’s ongedeerd van de baan. Toch waren de sessies niet zonder risico’s. Drukte op de baan zorgde voor een paar spannende momenten. Mercedes-coureur Lewis Hamilton heeft al een boete van 15.000 euro op zak voor het hinderen van Logan Sargeant. Fernando Alonso liet over de boordradio weten wat hij vond van VT2. “Een zooitje! Erg gevaarlijk”, aldus de Spanjaard. Binnen de Formule 1 zijn er meer die hun zorgen uiten over de veiligheid van het sensationele circuit.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."