Op de vierde en laatste dag in Jerez gingen de teams er nog eens goed voor zitten. Kilometers maken was het devies. Dat lukte de meeste teams wonderwel. De Red Bull-familie bleef daarbij achter. Red Bull en Toro Rosso kwamen niet verder dan respectievelijk zeven en negen ronden. Mercedes kon daarentegen blijven gaan.

Dag vier in Jerez begint op eenzelfde natte baan als dag twee, met dat verschil dat er dit keer geen watersproeiende tractor aan te pas hoeft te komen. Geen ideale omstandigheden dus voor de coureurs die hun eerste meters in de 2014-bolide’s af hoopten te leggen.

Toch brengen ze het er niet slecht vanaf. Jules Bianchi weet vroeg in de morgen de eerste tijden van de Marussia MR03 te klokken, Daniil Kvyat maakt voor het eerst maar kortstondig kennis met de Toro Rosso STR9, terwijl Kamui Kobayashi in de Caterham al snel aan het rondenaantal van Robin Frijns een dag eerder zit. De Japanner komt zelfs aan een totaal van 54 ronden.

Problemen, problemen, problemen
Renault heeft ’s nachts hard doorgewerkt om het mogelijk te maken dat de teams van Red Bull, Toro Rosso en Caterham in ieder geval meters kunnen maken, zij het met gereduceerd vermogen. Rob White, hoofd van de afdeling F1-motoren van Renault, heeft echter al te kennen gegeven dat de chronische problemen met de V6-turbo op te lossen moeten zijn vóór de tweede wintertest in Bahrein.

Dit alles betekent dat Red Bull ook op de vierde en laatste dag niet in de bovenste regionen van de tijdentabel terug te vinden is. Sterker nog, het team houdt het na aanhoudende oververhittingsproblemen vroeg in de middag al voor gezien en verlegt de focus naar eigen zeggen naar Bahrein. De oogst blijft steken op 21 schamele rondjes, verspreid over vier testdagen.

Het is Mercedes wat de klok slaat
Mercedes laat daarentegen andermaal zien dat ze een solide pakket hebben weten samen te stellen, niet in de laatste plaats vanwege een ogenschijnlijk betrouwbare krachtbron. Nico Rosberg weet in de ochtend een volledige racesimulatie af te werken, alvorens het stuur over te dragen aan Lewis Hamilton.

In de middag doet Daniel Juncadella na een reeds constructieve morgen van zich spreken. De Spaanse derde rijder van Force India deinst er niet voor terug zich qua tijden tussen de grote jongens te melden en rijdt bovendien meer ronden dan teamgenoten Hülkenberg en Pérez eerder deze week. Hij draagt er mede aan bij dat het voornamelijk Mercedes aangedreven auto’s zijn die de boventoon voeren. Alleen landgenoot Fernando Alonso slaagt er in zijn Ferrari in de absolute dominantie te doorbreken. Hij is bovendien het meest productieve individu van de dag met 115 ronden. Mercedes reed er meer, maar daar droeg zowel Nico Rosberg als Lewis Hamilton een steentje aan bij.

Het is uiteindelijk de Williams-Mercedes van Felipe Massa die de omloop van Jerez het snelst weet af te leggen: 1.28.229. Daarmee blijft de snelste tijd van de week staan op naam van Kevin Magnussen. Op donderdag reed de McLaren-coureur naar een 1:23.276. Ter vergelijking: vorig jaar was Felipe Massa na vier dagen Jerez de snelste rijder met 1.17.879.  

Inpakken en wegwezen
Met het ondergaan van de Spaanse zon komt een eind aan een enerverende eerste testweek. Een week van lelijke neuzen, kansloze kampioenen, snelle rookies en oud-wereldkampioenen die wellicht weer ontwaken. Kortom, er zijn genoeg ingrediënten voor een op zijn minst interessant F1-seizoen. Op 19 februari strijkt het hele circus neer in Bahrein voor de tweede wintertest, waar ook het team van Lotus zich bij de groep zal voegen.

De tijden van de slotdag in Jerez: 

Positie Coureur Team Snelste tijd Ronden
1 Felipe Massa Williams 1:28.229 86
2 Fernando Alonso Ferrari 1:29.145 115
3 Daniel Juncadella Force India 1:29.457 81
4 Kevin Magnussen McLaren 1:30.806 110
5 Lewis Hamilton Mercedes 1:30.822 41
6 Jules Bianchi Marussia 1:32.222 25
7 Adrian Sutil Sauber 1:36.571 69
8 Nico Rosberg Mercedes 1:36.951 91
9 Kamui Kobayashi Caterham 1:43.193 54
10 Daniil Kvyat Toro Rosso 1:44.016 9
11 Daniel Ricciardo Red Bull 1:45.374 7