Sauber-teambaas Monisha Kaltenborn erkent dat haar team moeilijke tijden doormaakt, maar twijfelt er niet aan dat de formatie uit Hinwil er zowel sportief als financieel weer bovenop komt. Om dat laatste voor elkaar te krijgen, wordt onder meer gesproken met potentiële partners.

De puntenteller staat voor Sauber in 2014 vooralsnog op nul, waardoor het team tiende en voorlaatste staat in het kampioenschap. De rest van het seizoen draait het er volgens Kaltenborn om ’te redden wat te redden valt’, maar voor 2015 en daarna denkt ze niet dat de huidige sportieve dip gevolgen heeft: “Want we weten wat we fout hebben gedaan en zijn niet ineens vergeten hoe we goede auto’s moeten bouwen”, vertelt ze aan Formula1.com.

“Wat verder niet vergeten mag worden, is dat de krachtbron dit jaar een belangrijke rol speelt en wij met de Ferrari-motor niet de sterkste van het veld hebben. Dat maakt het er niet eenvoudiger op. Ferrari werkt echter hard om de achterstand in te lopen en we hebben vertrouwen in ze.”

Wat de financiële situatie van het naar verluidt noodlijdende team betreft, geeft Kaltenborn aan dat Sauber alle zeilen bijzet om deze te verbeteren. “Sinds Peter Sauber het team terugkocht van BMW zijn we al op zoek naar een sterke financiële partner, dat is nooit een geheim geweest.”

“In het verleden hebben we altijd dergelijke partners gehad en als privé-team kun je vandaag de dag al helemaal niet meer zonder – ongeacht of het om een sponsor, aandeelhouder of investeerder gaat – dus het is geen nieuwe situatie voor ons om te proberen een dergelijke partij te vinden”, verklaart de teambaas die het ‘vanzelfsprekend’ noemt dat Sauber met steun van een externe partij in staat zou zijn om competitiever te zijn.

Of er gesprekken gaande zijn en met wie, is iets waar Kaltenborn niet over wil uitweiden. Over de geruchten over het (alsnog) rondkomen van een deal met geldschieters uit Rusland of met de Canadese miljardair Lawrence Stroll laat ze namelijk niets los.

Derde auto
Wat nog wel opvallend is, is dat Kaltenborn niet onwelwillend staat tegenover het voorstel om, als de grid wordt teruggebracht naar slechts acht teams, een derde auto in te zetten. “Het geniet mijn voorkeur niet, maar als er op een verstandigde manier invulling aan kan worden gegeven, zie ik er wel iets in. Het is in ieder geval een beter idee dan klantenauto’s inzetten.”

Mocht de Formule 1 inderdaad overstappen op een formule waarbij acht teams drie auto’s elk inzetten, dan is een fusie met een andere renstal niet per definitie uitgesloten, al ziet Kaltenborn wel praktische bezwaren. “Onze fabriek staat in Zwitserland en het heeft geen nut voor ons te verhuizen, aangezien we onze windtunnel en infrastructuur niet kunnen verplaatsen. Een fusie-partner moet dus bereid zijn hiernaartoe te komen”, aldus de Sauber-teambaas tegenover Crash.net, dat meldt dat Sauber van de winter met Caterham over een fusie heeft gesproken, maar deze niet rond kwam.