Hij deed het vizier van zijn helm even dicht om vervolgens de frustratie van zich af te brullen. En die schreeuw was ondanks de afgesloten helm goed te horen in de huiskamers. Er blijft Daniel Ricciardo weinig bespaard dit seizoen: “Niets zit mee op dit moment en ik ben er eigenlijk wel klaar mee.”

De Australiër was in Q2 op weg voor zijn eerste snelle ronde op het circuit van Suzuka toen zijn Red Bull haperde. “Toen ik door de laatste chicane kwam om mijn ronde te starten, voelde ik meteen dat er iets kapot was. Ik had niet de volledige power en ik hoorde ook dat de turbo niet gezond klonk.”

Lees ook: Verstappen hakte knoop door in natte kwalificatie: ‘Jongens, slicks erop!’

Ricciardo keerde meteen terug naar de pits waar de monteurs koorstachtig probeerden de Red Bull weer aan de praat te krijgen. Het bleek een probleem met de gasklep te zijn. “En toen begon het te regenen. Als we alsnog naar buiten waren gegaan, was het misschien nog wel pijnlijker geweest.” En dus bleef Ricciardo binnen en start hij zondag de race vanaf de vijftiende plek op de grid.

“Ik doe alles wat ik kan maar het werkt niet”, treurt Ricciardo. “Ik word er kwaad van. Als het aan mij lag omdat ik er niet meer vol voor ga, zou het anders zijn. Maar ik wil echt tot het einde van dit jaar (voordat hij de overstap naar Renault maakt, red.) mijn best doen voor Red Bull, elke race is belangrijk.”

Ricciardo zwembad

Betere tijden: de inmiddels beroemde ‘belly flop’ na de winst in Monaco.

Eerst nog outsider, nu nummer 6
De Australiër is nu veroordeeld tot de zoveelste inhaalrace dit seizoen. Zijn jaar begon nog veelbelovend, Ricciardo werd na twee overwinningen (China en Monaco) in de eerste zes races nog gezien als een gevaarlijke outsider. Van die status is weinig meer over.

Lees ook: Kwalificatie: Hamilton pakt pole op Suzuka, Vettel strandt op P9

In de tien races sinds de winst in Monaco heeft Ricciardo het podium niet meer gehaald. Max Verstappen was hem sindsdien telkens de baas in de kwalificatie (14-3 totaalstand) en scoorde in diezelfde periode met 123 punten om 62 bijna twee keer zoveel punten als de Australiër (158-134 totaalstand). Vier keer viel hij buiten zijn schuld om uit en wat gridstraffen betreft heeft Ricciardo zijn portie ook wel gehad. Gevolg is dat hij nu slechts zesde staat in het kampioenschap.

Voorlopig veroordeeld tot Renault-materiaal
Loopt men bij Red Bull iets minder hard voor de Australiër sinds zijn aangekondigde overstap? Heeft hij minder goed materiaal tot zijn beschikking? Het gerucht gaat dat Ricciardo niet meer bij alle besprekingen hoeft aan te schuiven.  Niet heel raar als er ontwikkelingen voor volgend seizoen worden besproken maar een dergelijke aankondiging kan niet bevorderlijk zijn voor de verhoudingen binnen het team.

Teambaas Christian Horner spreekt in ieder geval uit dat iedereen zijn uiterste best doet om het jaar positief af te sluiten. “Wanneer we problemen als deze tegenkomen, problemen die we niet in de hand hebben, dan is dat extreem frustrerend voor iedereen. We willen echt heel graag vijf goede races rijden met Daniel.” Ironisch blijft natuurlijk wel het feit dat Daniel Ricciardo volgend jaar bij het gele team het moet doen met hetzelfde Renault-materiaal dat hem dit jaar vaak in de steek heeft gelaten.