Daniil Kvyat heeft een gridstraf van tien plaatsen aan zijn broek gekregen. De jonge Rus van Toro Rosso liet zaterdag een zesde nieuwe motor achterin zijn auto monteren, en overschreed daarmee het maximum toegestane aantal.

Waar iedere coureur vorig seizoen nog acht motoren tot zijn beschikking had, is de limiet vanaf dit seizoen gesteld op vijf. Dat geldt ook voor de andere systemen die bij de power unit horen, zoals de onderdelen van het ERS (Energy Recovery System), de turbo, de batterijen en de elektronica.

Wanneer Kvyat zichzelf op het circuit van Monza slecht kwalificeert, waardoor hij niet de volle tien plaatsen terug kan worden gezet, dan zal het restant van zijn straf na de kwalificatie van de volgende race in Singapore toe worden gepast.

Vettel

Regerend wereldkampioen Sebastian Vettel stelde zijn zesde motorwissel nog even uit. Er werd gevreesd dat ook de Duitser dit weekend voor de bijl zou moeten, omdat zijn vijfde Renault-krachtbron tijdens de training twee weken geleden in België de geest gaf. Het bleek echter dat de motor nog te repareren was.

Remi Taffin, hoofd racezaken bij Renault, liet wel weten dat een wissel uiteindelijk niet te vermijden valt. Het gaat er alleen om een moment te vinden waarop de straf Vettel de minste schade toebrengt: “Eerlijk gezegd hebben we het er voor iedere race een uurtje over. Het is altijd dezelfde overweging. Je blijft doorgaan tot er een keer een uitgelezen mogelijkheid is om het te doen”, aldus Taffin.