Gevraagd of de raceorganisatie er bij de tijdsplanning rekening mee heeft gehouden dat zaken als vergunningsaanvragen vertraging kunnen oplopen door protesten, antwoordt Lammers dat ‘je met dit soort projecten weet dat er heus geen inkoppertjes zijn zodra de handtekeningen gezet zijn en het werk begint’. Een mogelijk struikelblok is er sowieso in de vorm van het ‘stikstofdossier’. Afgelopen voorjaar oordeelde de Raad van State dat de uitstoot van en vervuiling door stikstof verder moet worden teruggedrongen. Dit maakt het zeker voor bouwprojecten en evenementen die natuurgebieden kunnen vervuilen (zoals het beschermde natuurgebied rondom circuit Zandvoort) een stuk moeilijker tot zelfs onmogelijk om vergunningen te krijgen. “Als die regel tot de letter wordt nageleefd, is dat een harde klap voor het hele bedrijfsleven, landelijk”, zegt Lammers. “Puur praktisch is die regel niet uitvoerbaar; er zullen denk ik noodzakelijkerwijs genoeg uitzonderingen op komen.” Maar hij erkent: “Voor ons is het, net als voor het bedrijfsleven, een uitdaging.” Het is echter ook ‘gewoon’ iets op de takenlijst. “Het is net als het dagelijks leven, daarin staan onderweg naar werk ook niet altijd alle stoplichten op groen, maar ze staan ook niet altijd allemaal op rood. Het gaat nu om aanpakken: niet klagen, maar dragen.” Les ook: Lammers: ‘Ons decor in Zandvoort is straks miljoenen waard’ Sociale plicht
En dat er dan clubs zijn die wel klagen, zoals Rust Bij de Kust, tsja, dat is hun goed recht, zegt Lammers. Bij de ex-Formule 1-coureurs zijn hun klachten ook niet aan dovemansoren gericht. Hij zei eerder al: “Ik vind dat je zowel als persoon als organisatie een sociale plicht het het milieu niet buitenproportioneel te belasten.” De Dutch GP zet er daarom ook op in zo ‘groen’ mogelijk te zijn. En dat sociale besef, denkt Lammers, kan toch ook van twee kanten komen? “Ze zetten ons weg als milieubarbaren, wat niet fair is. Ze doen zelf of ze zo’n hoge moraal hebben, maar we hebben toch allemaal een sociale plicht elkaar het leven aangenaam te maken? Als een paar duizend mensen tegen zijn, maar vele honderdduizenden mensen tot miljoenen – want zo groot is de interesse in de Formule 1 in Nederland – willen drie dagen met plezier van de Grand Prix genieten, ga je dan niet te ver om dat te willen tegenhouden?” In de nieuwste editie van FORMULE 1, nr. 12, vertelt Jan Lammers uitgebreid over de gang van zaken achter de schermen in Zandvoort. “De massale interesse heeft onze stoutste verwachtingen overtroffen.” FORMULE 1 nr. 12 is vanaf 8 augustus te koop en komt inclusief Spa Special met exclusief interview met Max Verstappen! Nr. 12 en de special zijn hier alvast te bestellen!