Ik heb me dit weekend goed vermaakt, van vrijdag tot zondag. Dat is wel een voordeel van zo’n sprintraceweekend: het brengt je misschien geen betere zaterdag maar de vrijdag is wel leuker en dus is het weekend als geheel interessanter.

Laat ik met het meest gênante beginnen: de joelende fans toen Lewis Hamilton crashte. Niemand weet hoe hij eraan toe is en toch staan ze te klappen. Lewis vecht niet eens met Max dit jaar, het was echt  beschamend. Je moet nooit staan juichen na een crash. Ik snap het wangedrag ook gewoon niet. De mensen die binnenkomen horen fans te zijn van racen. Wat je ook denkt van binnen, houd het voor je. Het is al erg genoeg als je zo denkt.

Lees ook: ‘Een slechte auto is Mercedes’ probleem, niet van de FIA’

De sprint op zaterdag was te gek. De Ferrari’s waren sneller, maar begonnen met elkaar te knokken. Een verkeerde inschatting van Carlos Sainz, die volgens mij beter zijn banden had kunnen sparen om daarna samen met Charles Leclerc de druk op Verstappen te zetten. Duidelijk was dat Ferrari op zondag beter op de weg lag met een volle tank, Leclerc kwam makkelijker tot de apex en had betere grip bij de exit dan Verstappen. Red Bull oogde wat onzeker, ze probeerden een agressieve strategie om Ferrari de pits in te lokken maar de Scuderia gaf geen krimp.

Gelukje voor Verstappen was de uitvalbeurt van Carlos. Dat was een pijnlijke voor hem, het zag er trouwens gevaarlijk uit met die rollende auto. Het is met de halo nou eenmaal moeilijker uitstappen. Ik vond het wel jammer dat we die VSC kregen in plaats van de safety car. Ik zie daar ook geen consistentie dit jaar. Ik vind dat je in de race gewoon altijd de safety car moet inzetten, is sowieso ook veiliger.

Maar voor Leclerc is de zege uiteraard goed voor zijn vertrouwen. Die eerste inhaalmanoeuvre op Verstappen vooral, die was met gelijk middelen: dezelfde hoeveelheid brandstof en dezelfde banden. Dat was een mooi gevecht, daarna waren er te grote verschillen qua banden plus de DRS. Verstappen verdedigde daar ook niet echt meer. Dat zag je ook in de hele race, die DRS genereert inhaalacties maar niet per se betere gevechten. Het is de vraag wat we willen van de F1. De 2022-regels zijn bedacht met het idee om ook DRS te schrappen op den duur. Maar we zijn er zo aan gewend nu, net als de fans.

Laat ik afsluiten met een compliment en een tip voor Mick Schumacher. Hij is zeker vooruitgegaan als coureur. Ik heb hem ook bekritiseerd: hij crashte veel en forceerde, maar dat gaat echt beter. Zijn gevecht met Hamilton op zaterdag was mooi. Maar zodra hij iemand passeert, knijpt hij teveel de ander van de baan. Gisteren deed hij dat een paar keer, onder andere bij Fernando Alonso. Hij moet voorzichtiger zijn, het is het enige minpunt want zijn snelheid in de laatste races is goed.

Lees ook: ‘Charles Leclerc sprak op de radio alsof hij al kopman is van Ferrari, maar dat is hij niet’