Voor de tweede race op rij is Charles Leclerc er niet in geslaagd zijn pole positie om te zetten in een overwinning. In Rusland moest hij na de start eerst teamgenoot Vettel voor zich dulden, toen die uitviel zorgde de safety car ervoor dat Hamilton en Bottas op hun beurt voor de Monegask terechtkwamen. “Door de tussenkomst van de safety car was dit het best mogelijke resultaat.”

Net als in Singapore kwam Leclerc klagend over de boordradio. Vettel werd gevraagd zijn teamgenoot voor te laten, maar daarvoor moest Leclerc volgens de Duitser wel kort genoeg volgen. “De tactiek was om Seb (Vettel, red.) een slipstream te geven, zodat we na de tweede bocht 1-2 zouden zijn”, doet Leclerc de tactiek uit de doeken, “wat er nadien gebeurd is moeten we intern bespreken. Maar ik blijf het team vertrouwen.”

Lees ook: Hamilton wint in Rusland na drama bij Ferrari

Tijdens de pitstops raakte Leclerc uiteindelijk voorbij zijn teamgenoot, die niet veel later zou uitvallen met motorproblemen. Door de safety car en de ‘gratis’ pitstop die Mercedes toen maakte, belandde de Monegask achter Bottas op plek 3. Op die positie reed hij uiteindelijk over de meet. “We hadden de snelheid voor P2, maar zodra ik binnen anderhalve seconde van Valtteri (Bottas, red.) kwam, kreeg ik problemen met oververhitting en was aanvallen niet mogelijk”, legt Leclerc uit.

Leclerc beseft dat de safety car de race deed kantelen in het voordeel van Mercedes. “Door de tussenkomst van de safety car was dit het best mogelijke resultaat. Het is goed om opnieuw op het podium te staan, al is het jammer dat we hier niet met twee wagens staan”, doelt Leclerc op Vettels uitvalbeurt. “Mercedes is altijd zeer snel tijdens de race, meer dan tijdens de kwalificatie”, besluit Leclerc.

Lees ook: Ricciardo rijdt verloren race: ‘Ik kwam niet eens voorbij Russell’

Leclerc luistert aandachtig naar racewinnaar Hamilton. © Motorsport Images