Liberty Media, de nieuwe eigenaar van de Formule 1, is druk aan het nadenken over de toekomst van de Formule 1. Een belangrijk onderdeel van deze toekomst is hoe de sport in de media staat en hoe het wordt uitgezonden, zowel op televisie als online. 

De Formule 1 is in populariteit gedaald de laatste jaren. De sport wordt hier en daar zelfs ‘saai’ genoemd. Liberty Media is bezig met een ommekeer door de Formule 1 meer open te stellen. Wat al duidelijk te merken is aan de grid interviews die na de kwalificaties en races worden gehouden, midden op het circuit.

Op dit moment wordt er gewerkt aan een streamingdienst, gelijksoortig aan Netflix, gericht op de Formule 1. Waarbij de kijker alle kwalificaties, races en interviews kan bekijken achter een betaalmuur. Dit model, ‘Over The Top’ (OTT), zou de fans een uniek kijkje achter de schermen kunnen geven.

“OTT is voor ons een buitengewone kans om de kijker echt aan ons te binden”, zegt Liberty Media-CEO Chase Carey tegen Autosport.com. “We zijn aan het uitzoeken wat echt interessant zou zijn voor de fan en wat zij graag willen zien. Op dit moment besteden we veel tijd aan het definiëren van het product, wat willen we de fan bieden en waar zouden zij voor betalen.”

Deze drastische veranderingen hebben ook impact op de kanalen die op dit moment de rechten in handen hebben voor het uitzenden van de sport. Liberty Media maakt zich daar weinig zorgen over. Het plan is op dit moment de sport aantrekkelijker te maken voor de kijker en wanneer dit zo is, is het ook aantrekkelijk voor de uitzender. Betalen om Formule 1 te kunnen kijken, is geen nieuws voor de fans in Nederland, waar op dit moment alleen Ziggo-klanten de volledige races kunnen volgen.

“In twee tot drie jaar lopen meer dat de helft van de contracten af met de tv-uitzenders, dan kunnen we opnieuw onderhandelen over de flexibiliteit van het uitzenden,” zegt Carey. Ziggo heeft op dit moment geen plannen om de races af te schermen achter een betaalmuur. Zo zegt de woordvoerder van Ziggo Sport: “De rechten zoals Sport1 had, hebben we kunnen meenemen naar Ziggo Sport Totaal. Dat betekent dus dat ons contract gewoon nog tot en met 2018 loopt. Daarna doen we natuurlijk ons uiterste best om de rechten te behouden.”