Terwijl België eigenlijk zou moeten uitkijken naar het debuut van Jérôme d’Ambrosio overheerst de angst. De 107%-regeling zou immers roet in het eten kunnen gooien.

De Belgische media is op volle oorlogssterkte naar Australië afgereisd. Het is lang geleden dat er zoveel Vlamingen en Walen het mediacenter in Melbourne bevolkten. Een gezellige boel. Ze zijn opgelaten en trots op hun Belg. Maar op de achtergrond sluimert de vrees dat ze hun landgenoot niet eens in actie zullen zien.

Dat komt door de herintroductie van de 107%-regeling. Het houdt in dat coureurs volgens deze regel alleen mogen deelnemen aan de Grand Prix als zij in de kwalificaties niet meer dan zeven procent langzamer zijn geweest dan de snelste tijd. Eind 2002 werd de regel afgeschaft. De laatste coureur die slachtoffer was van de regel was Alex Yoong, tijdens de Grand Prix van Duitsland in 2002.

Wat een enorme teleurstelling zou dat zijn voor D’Ambrosio en zijn landgenoten als hij zondag niet in actie zou komen. Tijdens de wintertests was zijn tijd drie van de vier keer niet genoeg om binnen de 107%-regel te vallen. Volgens ‘Jerommeke’ geen reden tot bezorgdheid, ze hebben geen enkele keer in kwalificatietrim gereden. Sowieso maakt de Virgin-coureur zich geen zorgen of hij zich wel zal kwalificeren. “Ik zie wel of het lukt. Het heeft geen zin me daar nu al zorgen over te maken.”

De Belgische collega’s proberen hem op het hart te drukken om vooral ook tijdens de vrije trainingen goed het op gas te gaan. De FIA wil daar nog wel eens naar kijken voor referentie mocht een coureur zich niet weten te kwalificeren.

Ik leef mee met onze Zuiderburen en natuurlijk gun ik D’Ambrosio het beste. Toch is een beetje leedvermaak wel goed. Hoe vaak barstten de Belgen niet in lachen uit als één van de Nederlanders de fout in ging. En erger nog: hoe lang hebben ze ons niet gepest met het brandslang-verhaal van Christijan Albers. Het is kortom: payback time