Op Spa-Francorchamps mocht André Lotterer op zijn ‘oude dag’ onverwacht zijn debuut maken in de Formule 1. De Duitser vond het leuk, maar heeft ook gemerkt dat de sport niet meer hetzelfde is als vroeger.

Begin deze eeuw was Lotterer testcoureur bij Jaguar, maar zag hij zijn kansen in de Formule 1 verdwijnen toen hij begin 2003 door het team werd gepasseerd voor een racezitje. Nu hij in België dan toch zijn eerste Grand Prix mocht rijden – waarin hij overigens helaas al na één ronde uitviel – beschikt de 32-jarige Duitser dus over prima vergelijkingsmateriaal.

“Het was mooi om Formule 1 te mogen rijden”, zegt Lotterer over zijn Grand Prix-debuut. Maar, vervolgt hij: “Het is niet meer wat het ooit was. Dat voelde ik toen ik in de auto reed. De banden hebben niet veel grip meer en de acceleratie bij het uitkomen van de bochten is ook minder. Je kunt niet meer voluit gaan.”

Een ingangspunt om alsnog fulltime Formule 1-coureur te worden, ziet Lotterer niet in zijn race bij Caterham. “De Formule 1 mag dan wel een mooie uitdaging zijn, maar als je bijna 33 bent neem je alleen héle goede uitdagingen aan. Ik bedoel, je wilt een fijn, stabiel plekje bij een team waar je dan twee of drie jaar blijft. Het probleem is dat alleen drie of vier topteams dat nu kunnen bieden.”

Nee, de drievoudig Le Mans-winnaar is meer dan tevreden met zijn carrière zoals die nu is. Lotterer combineert zijn taken bij Audi in het World Endurance Championship (WEC) met een stoeltje in de Super Formula (voorheen Formule Nippon), waarin hij alweer meer dan tien jaar actief is. “Ik heb een prachtige carrière”, zegt hij.

“Aan de ene kant rijd ik in het WEC met de mooiste auto’s die er zijn. Er zijn zat mensen jaloers dat wij in die wagens mogen rijden”, klinkt het. Daarnaast zit Lotterer vol enthousiasme over de Super Formula: “Het zijn de auto’s met de hoogste bochtensnelheid van allemaal. Die dingen zijn zo precies, je wilt gewoon niet dat de race is afgelopen.”

De enkelvoudig Grand Prix-deelnemer benoemt het verschil tussen de Formule 1 en andere autosportklassen. “Wat de Formule 1 anders maakt, is de uitgebreide media-aandacht. Veel mensen die weinig van autosport afweten, denken dat er buiten de Formule 1 niets anders bestaat. Daarnaast zijn we in het WEC veel vriendelijker tegen de fans. We zijn opener, in de Formule 1 is de paddock leeg en lopen er alleen coureurs en een paar VIPs.”