Porsche heeft met Timo Bernhard, Brendon Hartley en Earl Bamber de 24 Uur van Le Mans gewonnen, na een thriller van een race die zeker in de LMP1-klasse een slijtageslag was. De Nederlandse Chinees Ho-Pin Tung en zijn teamgenoten finishten als tweede, maar wonnen wel de LMP2.

In het laatste achtste van de race leek er een sensatie in de lucht te hangen en leken Tung en zijn teamgenoten van Jackie Chan DC Racing voor een verrassing te zorgen door als LMP2-equipe de algemene zege te pakken.

Het met startnummer 38 racende trio – behalve Tung bestaande uit Thomas Laurent en Oliver Jarvis – kwam op kop in de algehele rangschikking nadat de Porsche met startnummer 1 van André Lotterer, Nick Tandy en Neel Jani met nog zo’n drie uur op de klok stilviel door problemen met de oliedruk.

De Porsche, met op dat moment Lotterer achter het stuur, was zelf aan kop gekomen – en had een grote voorsprong opgebouwd – nadat Toyota de race aanvankelijk nog domineerde. Toyota, dat vorig jaar in de slotminuten een zege in rook op zag gaan, zag haar kansen nu echter al eerder vervliegen.

Het ging in de avond en nachtelijke uurtjes mis voor Toyota.

Na een uur of tien was het gedaan voor de eerste van de drie Toyota’s, waarmee Kamui Kobayashi in leidende positie rondreed. Een technisch probleem betekende dat de Japanse ex-Formule 1-coureur de TS050 Hybrid langs de baan moest parkeren.

De tweede Toyota begaf het niet veel later, al was het in dit geval een botsing die einde race betekende. De derde Toyota, bestuurd door onder meer Sébastien Buemi, was al eerder geen kanshebber meer voor de zege, na een zeer lange reparatie in de pits. Deze Toyota werd negende.

Laatste uurtjes
Met de zon uren later strak boven de hemel boven het Circuit de La Sarthe in Le Mans, was het na alle problemen voor de LMP1-formaties dus Jackie Chan DC Racing dat op kop reed. Bernhard, Hartley en Bamber dienden daarbij een achterstand van twee ronden goed te maken.

De #38 waar Tung tweede overall mee werd en de LMP2 won.

Motorproblemen eerder in de race hadden deze Porsche namelijk flink op achterstand gebracht. In de LMP1-klasse lagen ze op het moment dat Lotterer zijn Porsche parkeerde, liefst achttien rondjes achter. Gezien het snelheidsverschil met de LMP2 van Tung en co., waren ze echter terug in de race.

Met nog twee uur te gaan, zat de Porsche met startnummer 2 in dezelfde ronde als Tung en zijn teamgenoten. Met nog één uur te gaan reden ze op kop. Na 24 uur racen kwamen ze uiteindelijk met meer dan drie minuten voorsprong als eerste over de streep, met Tung op P2, maar eerste in de LMP2.

En verder:
De overwinning in de GTE PRO was voor Aston Martin, na een geweldig gevecht in de laatste uren met Chevrolet. In de GTE AM won de Ferrari met nummer 84, met onder meer de Belg Dries Vanthoor achter het stuur.

Racing Team Nederland, met Jan Lammers, Frits van Eerd en Rubens Barrichello, finishte veertiende overall en twaalfde in de LMP2. Jeroen Bleekemolen kende veel problemen en werd 48ste met Keating Motorsport. De jonge Nederlander Rik Breukers finishte 46e met ARC Bratislava.