Lotus kan er weer eentje bijschrijven op hun dit seizoen al rijkelijk gevulde lijstje: een volslagen mislukte race waarin de E22 ruimschoots snelheid tekort komt. Dit keer omdat het team de banden niet goed aan de praat weet te krijgen.

Romain Grosjean behoudt bij de start zijn positie, en zakt daarna geleidelijk terug. Hij beëindigt de wedstrijd op de zeventiende plek. “De auto was vandaag wel aardig te besturen”, zegt de Fransman, die dit jaar niet veel meer gewend is. “In het begin was het heel moeilijk om de banden op temperatuur te krijgen. Ik dacht zelfs dat er eentje lek was.”

Halverwege de race krijgt de Fransman nog een stop and go-penalty van vijf seconden aan zijn jas, na een touché met Adrian Sutil wanneer die hem in probeert te halen. “Hij reed op de zachte band, dus hij had veel meer grip bij het insturen. Hij wilde niet van de racelijn af, en ik kon echt niet later remmen, dus we raakten elkaar lichtjes. Een raceongeluk als je het mij vraagt”, legt Grosjean de situatie uit.

Maldonado

Bij de auto van Pastor Maldonado kiest het team voor een andere strategie. Hij begint de race, in tegenstelling tot Grosjean, op de harde band. “Daarom was het in de eerste ronden heel moeilijk vooruit te komen in het veld.” De wissel naar de zachte band biedt geen soelaas: “Zelfs in de slotfase was het nog moeilijk om grip te vinden.” Maldonado, gefinisht op P18, vindt het maar frustrerend, zo meldt hij achteraf. “Ik kan niet wachten om hier volgend jaar in een betere auto terug te keren.”

Trackside operations director Alan Premane onderschrijft de bandenproblemen. “Het mag geen geheim heten dat de banden die Pirelli mee heeft genomen veel te hard voor ons waren. We probeerden twee verschillende strategieën, maar die werkten allebei niet.”