*

Lotus probeert nieuwe neus uit in Texas

Vincent Sondermeijer

Vincent Sondermeijer

20 oktober 2014 14:16

Lotus probeert nieuwe neus uit in Texas
Sutton Images

Dat de asymmetrische, gespleten neus van de Lotus E22 niet bepaald de schoonheidsprijs verdient, daar is iedereen het inmiddels wel over eens. Esthetiek is echter niet de reden dat het team een nieuw, meer conventioneel exemplaar meeneemt naar Amerika.

Omdat vanaf volgend seizoen de langwerpige puntneuzen die dit seizoen op veel auto’s zitten – en waar de Lotus dubbel mee is uitgerust – niet meer zijn toegestaan, heeft het team uit Enstone besloten alvast een prototype van een lage neus à la Mercedes en Ferrari uit te testen. De neus zal alleen tijdens de vrije training worden ingezet, en het is nog niet bekend of Romain Grosjean of Pastor Maldonado er mee zal gaan rijden.

Technisch directeur Nick Chester legt de situatie aan Autosport uit: “De regels duwen iedereen een beetje de kant van de lage, smalle neuzen op. We gaan de neus puur testen met het oog op volgend seizoen – we willen kijken wat hij aerodynamisch doet op de baan, in vergelijking met de windtunnel.”

Het nieuwe onderdeel is dus geen poging de prestaties van de desastreuze E22 te elfder ure op te krikken. Integendeel: al in Monza liet Grosjean zich ontvallen dat de ontwikkeling van de bolide gestaakt is. “Het is normaal dat je steeds meer focust op de ontwikkeling van de nieuwe auto, maar dat hebben we dit jaar wat vroeger gedaan”, verduidelijkt Chester. “In juni besteedden we al meer aandacht aan de auto voor 2015. We hadden nog wat kleine dingetjes voor de huidige wagen kunnen brengen, maar dat hebben we niet gedaan: alle inspanningen stoppen we in de nieuwe.”

Alle pijlen zijn dus gericht op een terugkeer naar de voorkant van het veld, waar Lotus vorig jaar nog geregeld te vinden was. Een drastische maatregel om dat voor elkaar te krijgen, was het dumpen van de Renaultmotoren in ruil voor Mercedes-krachtbronnen. Chester: “Dat is best moeilijk, de mensen van Renault waren goede vrienden en de samenwerking gaat al terug tot 1995. Maar de beste performance ligt nu bij Mercedes, en daar moesten we achteraan toen we de kans kregen.”

Lees meer over

Lotus Nick Chester

Gerelateerd