Met wat meer geluk had Lotus in de straten van Singapore in de punten kunnen rijden – het tempo was er op zich goed genoeg voor. De equipe hoopt dat de problematische E22 in Japan net zo’n relatief goed weekend kent.

“In Singapore lieten we zien dat we op eigen kracht in de top tien kunnen komen. Ik weet zeker dat we meer van dat soort kansen zullen krijgen, dus in Japan gaan we hard pushen om punten te halen”, laat assistent-teambaas Federico Gastaldi weten. “Suzuka is als Spa, Monaco en Silverstone: niemand vindt het erg om erheen te gaan. Het is een geweldig circuit, waar coureurs en engineers veel over hun auto’s leren.”

Technisch directeur Nick Chester weet al waar het team de aandacht vooral op zal moet focussen. “De uitdaging ligt in de hogesnelheidsbochten. Als je de auto afstelt op maximale downforce, kom je snelheid tekort op de rechte stukken. Je moet dus net genoeg downforce gebruiken om de coureurs vertrouwen te geven in de bochten, maar niet te veel. En dan moet de vering ook nog eens perfect staan afgesteld.” Omdat de E22 wel goed is in hogesnelheidsbochten, zou de wagen dat allemaal aan moeten kunnen, denkt Chester.

Grosjean en Maldonado

Aan de motivatie van de Lotus-coureurs zal het in elk geval niet liggen. “Suzuka is mijn favoriete circuit”, zegt Romain Grosjean. Vorig jaar leidde hij de race een tijd, en eindigde hij op de derde positie. Maar niet alleen daarom houdt de Fransman van het circuit: “Het is een zo’n enorme uitdaging. Er is niet één bocht op het parcours die niet spannend is. Als je op Suzuka een rondje hebt gereden, weet je dat jij en je auto maximaal op de proef zijn gesteld. Je kunt trots zijn als je dan alles gegeven hebt.”

Pastor Maldonado was vorig jaar in zijn Williams lang niet zo competitief als Grosjean, maar scoorde in 2012 wel punten in Japan. “Toen kwalificeerde ik me als veertiende, maar haalde ik veel mensen in en werd ik achtste”, herinnert de Venezolaan zich. “Ik hoop echt dat we een goed weekend zullen hebben, want dat is in Suzuka altijd net even wat leuker dan normaal. Het circuit is voor een coureur te vergelijken met Spa, sommige bochten zijn misschien wel beter.”