Team Lotus hoopt de stijgende lijn die men dit seizoen laat zien in Canada door te kunnen trekken, ook al erkent men dat het Circuit Gilles Villeneuve – net als Monaco – een aparte baan is.

Hoewel Monaco en Montréal niet met elkaar te vergelijken zijn qua lay-out, is het Circuit Gilles Villeneuve volgens Lotus-coureur Jarno Trulli en Heikki Kovalainen eveneens een zeer aparte baan.

Trulli zegt er het volgende over: “De baan is erg uitdagend. Omdat het geen permanent circuit is, kan het baanoppervlak voor problemen zorgen. Het asfalt wordt gedurende het weekend gelukkig steeds beter, maar je moet alsnog de hele tijd uitkijken voor de vangrails die altijd dichtbij zijn.”

“Je kan je daardoor geen fouten veroorloven”, weet Trulli. “Ervaring telt in Montréal. Het is bovendien een snel circuit wat zwaar is voor de remmen, en ik vraag me ook af hoe het met de banden gaat uitpakken.”

Teamgenoot Kovalainen vult aan: “Canada is een van de hoogtepunten van het seizoen en het is een spannend circuit waarop je heel precies moet zijn en aan de andere kant goed gebruik moet maken van de kerbstones.”

“Als je dat doet, kun je echt een geweldige ronde neerzetten”, stelt Kovalainen, die hoopt dat Lotus de vorm die men tijdens de Spaanse Grand Prix had kan terugvinden: “Monaco was een aparte race en we konden daar niet het maximale uit de auto halen, maar we hebben er toch veel geleerd. Ik hoop dat dat ons kan helpen om het potentieel dat we in Barcelona gezien hebben in Canada waar te maken.”