Nick Chester, de technisch directeur van Lotus, is er heel zeker van dat de ‘dubbele neus’ die zijn team heeft ontworpen gewoon aan alle eisen voldoet en door de technische keuring van de FIA zal komen.

Lotus is niet bij de eerste wintertest in Jerez, maar heeft al wel een voorproefje gegeven van haar nieuwe auto. De E22 valt op door zijn dubbele neuspunten, een vinding waar sommigen vraagtekens bij hebben gezet.

Volgens Chester is er echter geen reden voor Lotus om zich zorgen te maken over de legaliteit van de ‘vorkneus’: “We zijn door alle crashtests gekomen en zijn er vrij zeker van dat ons ontwerp aan het technische reglement voldoet”, vertelt hij.

“Wij hebben voor een innovatieve oplossing gekozen die afwijkt van die van de andere teams. Dat er over gesproken wordt, is niet vreemd, want dat is altijd zo als mensen met verschillende concepten op de proppen komen.”

De vraagtekens omtrent de legaliteit van de Lotus zijn vooral gebaseerd op het feit dat de FIA in de regels heeft opgenomen dat een auto maar één neus mag hebben. Aangezien de rechter ‘vork’ van de Lotus naar verluidt langer is dan de linker en de verplichte crashstructuur rechts zit, telt het iets kortere linker uitsteksel niet als neus en voldoet de auto (als het goed is) aan de regels.

Hoewel bolides om ingezet te mogen worden tijdens de wintertests wel door de crashtests moeten komen, worden ze verder niet gekeurd door de FIA. De eerste technische keuring die de Lotus dient te ondergaan, zal dan ook op de donderdag voor de race in Australië zijn. Volgens informatie van het Britse Autosport heeft de FIA echter al aangegeven het ontwerp van de Lotus in orde is.

Hoewel Lotus – tenzij Marussia met iets verrassends in Jerez verschijnt – het enige team is dat voor een dubbele neus heeft gekozen, heeft Toro Rosso volgens haar technisch directeur James Key iets soortgelijks overwogen. “Ons idee was niet helemaal hetzelfde, maar leek op dat van Lotus. Het zag er in theorie goed uit, maar had in de praktijk enkele nadelen en dus zijn we voor een veiligere oplossing gegaan.”