Team Lotus gaat volgend jaar voor het eerst gebruik maken van het Kinetic Energy Recovery System en is op de fabriek dus hard aan de slag om te kijken hoe dat in de bolide voor 2012 in te passen valt.

Lotus gaat van een door Red Bull en Renault ontwikkeld Kinetic Energy Recovery System gebruik maken, aangezien de renstal – net als Red Bull – motoren van Renault gebruikt en technische onderdelen, waaronder de versnellingsbak en aandrijflijn, van datzelfde Red Bull koopt.

Het uitrusten van een bolide met KERS is – ook als je dit systeem niet zelf maakt – echter geen eenvoudige klus, zo benadrukt chief engineer Jody Egginton tegenover Motorsport-Total: “We willen KERS natuurlijk zo efficiënt mogelijk gebruiken, dus het is belangrijk om het goed in het ontwerp van de bolide te integreren en te bepalen waar in de auto we het systeem het best kunnen inbouwen.”

Aangezien het moeilijk is om dit alles later nog te veranderen als er al keuzes zijn gemaakt, moet dit dus voor het seizoen begint eigenlijk al perfect voor elkaar zijn, zo beklemtoont Egginton.

Om de algehele werkdruk voor de winter wat te verlichten, gaat Lotus – net als wel meer renstallen – tijdens de laatste races van het jaar overigens al wat testwerk voor 2012 verrichten. “Op de vrijdagen gebruiken we af en toe al wat kleine onderdelen voor volgend jaar”, bevestigt Egginton.

“Dit zijn geen dingen die ons een grote stap vooruit opleveren, maar we leren er veel van en besparen er tijd mee voor de winterperiode.”