De wedstrijdleiding mag hem dan een stop & go van 10 seconden, gridstraf van 5 plaatsen en 3 strafpunten op zijn superlicentie hebben gegeven, Pastor Maldonado is er niet van overtuigd dat hem blaam treft in het ‘incident’ met Esteban Gutiérrez.

Bij het uitrijden van de pits reed Maldonado tegen de Sauber-coureur op die instuurde voor de eerste bocht. “Ik moet de beelden terugzien om te kijken wat er precies gebeurde”, verklaart Maldonado. “Het leek erop alsof hij naast de ideale lijn zat, misschien had hij zich verremd. Ik kwam uit de pits, met koude banden, en kon geen kant meer op. Het was een ongelukkig moment, maar gelukkig kon hij uitstappen.”

Afgezien van het incident is Maldonado best tevreden over de race. “Ons tempo was veel beter dan in de kwalificatie”, zegt hij. “We hadden een tweestopstrategie en dat werkte best goed. Voor het team is het positief dat we met twee auto’s de finish hebben gehaald. Nu moeten we lessen trekken uit deze race en weer een stap vooruit zetten in China.”

Door zijn straf eindigde Maldonado twee plaatsen achter zijn teamgenoot Romain Grosjean, die als twaalfde over de streep kwam. “Het is goed dat we geen technische problemen hebben ondervonden”, zegt de Fransman. “Op bepaalde momenten waren we behoorlijk snel, maar af en toe hadden we te kampen met gebrek aan grip aan de achterkant.”

“Gelukkig hebben we nu twee testdagen in Bahrein”, vervolgt Grosjean. “Dat geeft ons de kans verschillende afstellingen uit te proberen en de auto meer naar ons zin te krijgen. Het racen is niet gemakkelijk, met het brandstof sparen en energie regenereren. We hebben veel aan ons hoofd in de cockpit.”